Ådalen 23 – dag 16

Ornässtugan i Dalarna, Sveriges äldsta museum och känd från Gustav Vasa äventyr i Dalarna.

Ornässtugan

Det var till att packa tillbaka allting som vi släpat upp från bilen. Hotellet var stort och det var långt att gå i hotell korridorer för att komma till rätt hiss. Men det löser sig som vanligt. Frukost, en viktig del att klara en lång resa och så göra klart oss själva och rummet innan det var dags att skicka en till receptionen för att checka ut och den andre för att trycka in de sista väskorna i det lilla utrymmet. Så var vi på väg och lotsade oss ut ur Falun, riktning söderut längs E16.

Ornässtugan ägs idag av Statens fastighetsverk. Timret i stugan är fällt 1504 och gården är känd från mitten av 1300-talet. Den ligger väldigt vackert, uppe på höjden, när man kommer längs sjön. Särskilt som björkarna som kantar väg och sjö är så där gnistrade gröna i solen som blir allt starkare under förmiddagen. Parkerade bilen och tog en promenad runt stugan. Det är troligen Sveriges äldsta bevarade museum och är från mitten av 1700-talet. Dåvarande ägaren samlade ihop föremål som anknöt till myterna om Gustav Vasas äventyr i Dalarna. Vi kunde själva se Utmelands monumentet i Mora för ett par veckor sedan. Sedan bör vi ta allt med Gustav Vasa med en nypa salt, eller två. Han hade en skrivare som skrev det som han ville höra och de historierna är väl tillrätta lagda.

Själva stugan rödmålad och ger som nämnts en fin konstrast mot den blå himmeln och den gröna väggen av skira gröna björkar. Det ligger en fjällpanel på den och den ser lite speciell ut. Tog ett varv och tittade på huset och ett varv runt området. Det var en bit kvar till öppningstiden och vi kunde ha bättre nytta av den tiden på vägen mot den egna sängen.

Raka vägen hem

Ornässtugan var det enda planerade stoppet på vägen hem. Förutom paus och ett lunchstopp. Körde igenom Borlänge och lämnade E16 bakom oss för Riksväg 50 – Bergslagsdiagonalen. Ludvika, Grängesberg och Lindesberg passerades. Det gick bra även om det var lite mycket lustig bilister ute och körde som inte allt höll sig till det som kan uppfattas som normalt på vägen, det gällde att se upp. Tog en paus och bytte förare för att det skulle gå lättare att köra och vila lite samtidigt som vi kom framåt. Vi närmade oss Örebro och vägen kände vi igen från hemresan från Västerås för några år sedan. Då tog vi oss vidare mot Kristinehamn och Karlstad men denna gången skulle vi ta E20 åt sydväst från Närke metropolen som vi besökt tidigare.

Det blev till att leta efter en matplats innan det blev för sent och det var precis i rättan tid som hittade en statlig sponsrad rastplats. Packade upp Trangiaköket och maten och brassade på för att laga vår mat. Det såg ut som ett bombnedslag när vi slitit upp allting. Tur att vädret var givmilt, dvs. inget regn och en behaglig temperatur. Passade på ett utvärdera vårt lilla fältkök och konstaterade att vi behöver investera lite kompletterade utrustning. Det har hänt en hel del sedan det införskaffades för kanske 40 år sedan. Men det är samma mått och samma funktioner och samma konstruktioner.

Det tog ingen tid allt att packa ihop oss. Allt som var utspritt åkte ner på sin plats i våra lådor och väskor så det bombnedslag som vi sett tidigare var endast ett organiserat kaos. Det var det inte i trafiken som flöt förhållande vi bra. Detta är kända vägar och det är inte mer än en månad sedan som handbollstjejerna blev körde till Kumla för en turnering. Det är samma väg som vi passerade nu. Vi visste att det var ett riktigt långt och svårt vägarbete på Varaslätten men vi var förberedda. Det gick lättare än vi trodde, en del av sträckan var åtgärdad och påsläppt och det märktes att det hade jobbats sedan senaste resan. Nu återstod de sista tio milen och de rullade på bra och vi kom hem sent på eftermiddagen efter en dag på resande fot. Årets semester resa till Ådalen var över.

Ådalen 23 – dag 1 – Semesterresan startar – Vägsjöfors – Osebol – Malung – Mora – Gustav Vasa monumentet

Ådalen 23 – dag 2 – Zornmuseet – Nusnäs – Vikingagravar på Sollerön – Gesundaberget – Mora – Vasaloppet – Sommarkväll längs Siljan

Ådalen 23 – dag 3 – Tallen – Pilstupet – Världsarvet Hälsingegårdarna – Bortom åa, Hälsingegården i Dalarna – Los Koboltgruvor – Stavkyrkan i Kårböle – Sveriges geografiska mittpunkt – Grusvägar och problem med bilen – Gräns- och altarstenen – Håsjö gamla kyrka – Hallstaberget

Ådalen 23 – dag 4 – Laga bilen – Sandviken – Kramfors – Gudmundsrå kyrka – Frånö folkets hus – Lunde – Tullhuset i Lunde – Kapten Mesterton – Kryssningsfartyget Birger Jarl – Ådalen monumentet – Lunde folkets hus – Sandöbron – Punkt E på kartan – Efterspelet – Marieberg – Sandslån – Ytterlännäs gamla kyrka – Styresholm

Ådalen 23 – dag 5 – Thailändska paviljongen – Ragunda – Döda fallet – Rodelbanan i Hammarstrand – Nämforsen – Trangia middag

Ådalen 23 – dag 6 – Rysshärjningar – Höga kusten bron – Höga kustens världsarv – Skuleberget – Naturrum Höga kusten – Bara in och ut ur Örnsköldsvik – Örnsköldsvik till Sollefteå – Kvällsbestyr

Ådalen 23 – dag 7 – Nu börjar resan söderut – Hemsö fästning – Hernö gin – Lotsstugan – Ådalen III

Ådalen 23 – dag 8 – Varm natt – Härnösands bilmuseum – Rådhuset – Härnösands domkyrka – Vila

Ådalen 23 – dag 9 – Resdag – Midlanda – Timrå – Hotell Knaust – Gulfmacken i Bergsjö – Gränsfors yxbruk – Söderhamn – Hälsingegården Erik-Anders

Ådalen 23 – dag 10 – Bollstagården – Träslottet – Gästgivars – Nostalgimacken i Lörstrand – Stenegården i Järvsö – Bommars – Hälsingland mot Ångermanland – Växbo lin

Ådalen 23 – dag 11 – Ol-Anders i Alfta – De sista världsarvsgårdarna – Edsbyn

Ådalen 23 – dag 12 – Bollnäs

Ådalen 23 – dag 13 – Livet i finnskogarna – Rimnetkojan – Svartnäs bruk – Svärdsjö – Grycksbo – Falun, världsarvstaden

Ådalen 23 – dag 14 – Biltvätt – Linnes bröllopsstuga – Carl Larsson gården i Sundborn

Ådalen 23 – dag 15 – Hej hå hej hå vi till våra gruva gå – Falu koppargruva – Ner i gruvan – Lilla tåget – Gruvmuseet – Lugnet – Hoppbacken