I skuggan av Turning Torso – dag 8

Malmö central med börshuset till höger i gult.

För sov mig med en timme, tur att tid är avsatt på morgonen, det var ingen egentlig fara skedd, men irriterande. Kanske var det överdådet av mat kvällen innan som gjorde att det sovits extra gott denna natt. Klarade snabbt av morgonbestyren och gick raka vägen till frukosten. Hittade de andra kurs deltagarna på hotellet som intog en lättare frukost, något som passade även mig efter gårdagens mat orgie. Sedan var det upp till rummet igen och packa ihop det sista innan det var dags att gå den drygt 400 meterna till Malmö central.

 

Malmö centralstation

Det var på fjärde våningen i kontorsdelen som vi satt och hade vår kurs. Varje morgon gicks det in genom huvudentrén på huset vars fasad är riktad mot Skeppsbron. 1856 stod järnvägen till Lund klar, samtidigt som den sträcka som räknas som den första i Sverige, Göteborg – Jonsered. Ett stationshus skulle till och det stod klart två år senare. Huvudingången låg mot Centralplan och inre hamnen där färjorna till Köpenhamn gick. Stationen kom snart att byggas upp, efter en brand, byggas till efter att ha varit för liten och den nya huvudentrén kom att ligga mot Skeppsbron. En röd tegelbyggnad, stramt formspråk som för tankarna till en herrgård på den engelska landsbygden, om det inte vore för färgerna. När britterna ofta har grå sten så är centralen i rött, verkligen rött tegel. I slutet på 1800-talet stod denna delen klar när järnvägen behövde en större vänthall och administrationsbyggnader.

Inne i vänthallen har det blivit en modern handelsplats. Flera restauranger samsas och det ger en otroligt trevlig atmosfär, särskilt som dagsljuset strömmar ner från generösa takfönster. Den äldsta avgångshallen finns kvar liksom den som kom till i slut på 1800-talet- När Citytunneln byggdes klar 2010, med en djupt liggande genomgående perrong, så kom också en ny del till helt i glas.

När kursen var slut för dagen så var det bara att ta hissen ner från fjärde våningen. Trodde vi. Situationen i Göteborg var sådan att en kontaktledning rivits ner vid getingmidjan vi centralen så det var ett antal tåg inställda. Det som vi skulle åka hem med befann sig i Göteborg för att ta med sig resenärer söder ut. Det blev en intressant eftermiddag med att följa tåget på olika tågsidor och täta kontroller med driftledningen för tåg som satt 20 m bort från kurs lokalen. Det var med en viss tillfredsställelse som vårt tåg släpptes fram och höll sig till tidtabellen genom Halland och Skåne söder ut. Vi trodde rätt. Det blev hissen ner, handla ett tre pack med smörrebröd som togs med hem till fredagsmyset. Sakta lämnades skuggan av Turning Torso, efter en hel vecka på plats.

 

Dag 1 – Laxbutiken
Dag 2 – Falsterbokanalen – Falsterbo golfklubb – Falsterbo fyr – Kolarbacken – Falsterbo museum – Falsterbo kyrka – Falsterbo hus – Skånemarkanden – Skanör – Skanörs borg – Lilla Torg – Sankt Petri kyrka – Turning Torso – Zlatan Court
Dag 3 – Ventrafiken – M/S Uraniborg – Ven – Tycho Brahe – Tycho Brahe museet – Sankt Ibbs kyrka – Bäckviken – Karlslundsbadet – Landskrona IP
Dag 4 – Malmö live – Västra stationen – Malmö Saluhall – Malmö innerstad – World Maritime University
Dag 5 – Fiskhoddorna – Museispåvägen i Malmö – Teknikens och Sjöfartenshus – Kalas på + 55 boende -Pildammsparken – Malmö IP -Sankt Petri läroverk
Dag 6 – Kockums – Klaffbron – Torrdockan – Spetsbunkern – Gängtappen – Ubåtshallen – Bockkranen – Universitetsholmen
Dag 7 – Amathadådet
Dag 8 – Malmö centralstation