I skuggan av Turning Torso – dag 5

Pildamsparken i Malmö en sommarkväll i april.

Det var Valborgsmässoafton och det var en hel arbetsdag och efter den var det dags att göra sig i ordning för det var dags att gå på födelsedagsuppvaktning, för en 87-åring. En kusin till en äldre generation bor i stan och när det är födelsedag och det är många nätter på hotell så passar det mycket bra att hälsa på. Enligt Google Maps är det 2,3 km att gå, så det gällde att inte ta för god tid på sig när arbetsdagen var slut och vilan på hotellet och ompackningen skulle göras. Sedan var det ut i den brusande metropolen för att hitta rätt vägar att gå. Kartan skickade flanören västerut på Citadellvägen och när Fiskehoddorna dök upp efter vallgraven till Malmöhus bliv riktningen istället söderut.

Fiskhoddorna

Det är inte enkelt att tänka att detta är en av resterna av Skånemarknaden, i en liten vidare bemärkelse. Malmö var beroende av sillen när Skånemarknaden var som störst, det är inte långt sjövägen till Skanör. Precis som på Falsterbonäset så tappade fisket i betydelse för Malmö ungefär när Skånemarknaden minskade. Det som till slut fick fisket tillbaka på den malmöitiska agendan var industrialismens genombrott. Människor om arbetade i fabrikerna behövde mat och sill, det var billig mat för arbetare. Fiskarna och fiskandet ökade igen. De klassiska malmöitiska fiskehoddorna var en enrummare, byggd av bräder från fisklådor. Det jobbades på nedervåningen och på övervåningen så förvarades fiskredskapen och utanför i ett stånd såldes fisken.

Under senare delen av 1900-talet slog den importerade fisken ut den lokalt fiskade och hoddorna minskade. De sista husen donerades av sina ägare till Malmö museum på 1950-talet och så flyttades de till dagens plats. Tanken var att de skulle vara en del av ett friluftsmuseum. Det var ingen kommers när skribenten med raska steg passerade tittandes på hoddorna åt vänster och på porten där det smet in ett par spårvagnsspår åt vänster.

 

Museispåvägen i Malmö

Det var inte länge sedan vi besökte Göteborgs spårvägsmuseum och här har vi Malmös variant. Stängt var det, det skulle dröja en månad än innan turerna med de gamla vagnarna börjar rulla under den fyra månader långa säsongen. 1887 kom den första linje att trafikera sträckan Södervärn till hamnen med hästspårvagnar. 1906 elektrifierades banorna, för då passades det på att öppna ringlinjen. Slutet för spårvagnarna i Malmö var 1973. Dieselbussarna hade sedan slutet på 1940-talet tvingat spårvagnarna till färre och mindre sträckor och givetvis var bussarnas flexibilitet ett starkt argument. Samtidigt är det intressant att de fortsatte att köra spårvagn i sex år efter högertrafikomläggningen. Stockholm valde att passa på att lägga ner sina spårväg i samband med detta.

 

Teknikens och Sjöfartenshus

Stängt för renovering stod det på de tillslutna dörrarna och det var inte okänt. Museet hade varit med på den ”måste” lista över saker att se i Malmö. Tyärr så gick det inte men orsaken var giltig, hus och byggnader måste underhållas liksom utställningar måste uppdateras. Det var dags, vilket var tyvärr för oss. Museet lovade flera intressanta utställningar på hemsidan; staden utveckling, den svenska ubåten U3, en tidig en, sjöfartens historia kring ett landskap om är som en halvö ut i havet och några till.

Det blev till att fortsätta in i slottsparken några få meter innan den nästan 1 ½ kilometer långa och nästan raka Mariedalsvägen skulle ta mig hela vägen fram till målet. Till höger låg stadsdelen Ribbersborg om gett namn åt de kända Ribbersborgsbadet, eller Ribban som det heter på Malmöitiska. Till vänster breder Kungsparken ut sig. När den tar slut öppnar sig en idrottsplats som kort och gott heter Mariedals IP och det är här som Lilla Torg fotboll har sin verksamhet. Ungdomar i olika åldrar svettades i sommarkvällen.

Delmålet var i sikt, Kronprinsens köpcentrum. Man kan inte komma till ett kalas utan en present och här var stället. Redan igår insågs hur svårt det var att hitta ett bra ställe att handla på och scouting via Google Maps hade avslöjat att det fanns butiker här. Plocka ner en bukett knall rosa och vackra rosor samt en ska med choklad. Kan liksom inte gå fel med en sådan kombination. Packade ner detta i ryggsäcken och ut på gatan igen. Bytte sida samtidigt som knixen på Mariedalsvägen gjorde att det inte blev riktigt så rakt hela vägen. Så började promenaden igen. Tog till ett gammalt trick och plockade ut ett del mål på vägen, ett litet putsat hus i en lite mörkare röd nyans. När det passerats så var det nästa del mål och till slut höll jag på att missa tvärgatan som var målet för promenaden.

 

Kalas på + 55 boende

Hade kommit till ett område som heter Dammfri och består framförallt av 1950-tals hus. Just den byggnad som var aktuell nu var av senare datum. 1982 stod detta tegelgula, tiovåningarskomplex klart. Idag är det ett +55 boende och här lever människor som har lite mer erfarenhet i livet, ett lite lugnar liv i en stadsdel, som trots mindre genomfartsleder beskrivs som ett lugnt område. Det är inte från dessa stadsdelar som vi hör rapporterna om skjutningar och sprängdåd från de kriminella som finns i Skånemetropolen.

Tog den lite rangliga hissen, som enligt skyltarna, ska bytas inom kort, och som klarade att lyfta skribenten de våningar som behövdes för att nå rätt etage. Det var ett tag sedan vi sågs men det var ett desto kärare återseende. Hälsingar och kramar och så är det så att som släkt liknar man varandra lite och jag är lite lik min morfar som var släktingens farbror. Det blev lite tal om ”di gamle”, om hur det är idag, vad som har hänt och lite av varje. Skvaller om släktingar, eller uppdateringar med ett modernt språk. Så lämnades presenter över och det var trevlig och så satte vi oss till bords för att äta en liten födelsedags macka. Det var mer än gott, räkmackan, som var av smörrebrödskaraktär, men så var också nära Danmark, rent av på Köpenhamnsvägen!

Det var otroligt trevlig att sitt ner och prata och bara ta det lugnt, njuta av stunden. Tyvärr kommer det en dag i morgon också och när mörkret hade börjat ta bort en del av solljuset, denna soliga dag var det dags att bryta upp. Hade tänkt ta en annan väg tillbaka och frågade om vägen. Stora tack och mycket glädja så var det dags.

Pildammsparken

Det var inte långt till nästa attraktion. Kanske inte mer än drygt 200 m. Parken som jag hört talas om så många gånger och nu var det dags att besöka platsen. Det hade blivit mörkare än vad som var tänkt och det blev mörkar i parken när höga häckar av mörklövade träd tog nästa allt ljus på marknivå. Lite dåligt med navigationen, då den inställda kompassen sade att vänster var ett bra alternativ. Genade genom skogen och kom fram till den mindre av de dammar som delvis gett parken sitt namn. Från början var de byggda för att vara 1500-talets Malmös vatten reservoar. De kompletterades senare med pilträden som skulle hålla ihop vallarna runt reservoarerna.

1914 öppnades Baltiska utställningen. Det var en mässa, skulle vi sagt idag, som handlade om konstindustri och hantverk. Utställningen utfördes i jugendstil som var på modet. Det är heller inte svårt att se kopplingen till Arts and Crafts rörelsen i England som var en motrörelse mot den allt massproducerade industrialismen. Inbjudna till utställningen var länderna runt Östersjön, eller Baltic Sea, på engelska. Malmö hade förberett utställningen i många år och kanske man kan säga, renoverat staden och gett den en modern ansiktslyftning. Tyvärr kom Första världskrigets utbrott som något verkligt otrevligt. Ryssar och tyskar åkte hem, för att åka till fronten och puckla på varandra.

Efter utställningen var det meningen att det skulle anläggas en park på området. Så blev det inte direkt. Istället odlades det potatis för att hjälpa upp folkhushållningen under ofredens år. Idén dog inte med kriget och 1920 kunde parken byggas, i stora drag som den Pildammsparken är idag. Ingen, denna valborgsmässokväll pucklade på varandra så det var säkert att ta de sista stegen genom parken och ut mot den gata som skulle leda trötta ben och fötter till nattvilan.

Malmö IP

För att inte gå vilse så konsulterades den digitala kartan i mobilen. Den visade på en liten genväg över ett kvarter och det var inte vilket kvarter som helst. Den gick förbi Malmö IP. Klassiska Malmö IP byggdes redan 1896 när Malmö var på väg att bli en industristad. I de folkrörelser som utvecklades runt förra sekelskiftet, arbetar-, fackförenings-, nykterhets- och frikyrkorörelsen ska också ha med Idrottsrörelsen. Den svenska idrottens grundar, Victor Balcks första tävlingsplats har vi besökt på Sannahed utanför Kumla ett par gånger.

Malmö IP var under 62 arenan, där IFK Malmö spelade sina hemmamatcher. IFK, grundad 1899, var med i den första allsvenska som spelades och var Malmös lag fram till 1960-talet. Till VM i Sverige 1958 hade den nya arena Malmö stadium byggts. En mindre version av Ullevi i Göteborg, 30 mil söder ut. Från början var det också Malmö FF:s hemma arena. Det var ett lag som höll till i den lägre serierna men det ändrades från 1937. Till ny ordförande valde Eric Persson, hövdingen som han kallades. 1944 tog laget sitt första SM-guld och skulle ta ytterligare tio och nio cuptitlar innan hövdingen gick i pension som ordförande för föreningen 1975, 77 år gammal. Malmö FF har idag tagit 20 SM guld, spelat Europacupfinal och leder den allsvenska maratontabellen med knappt 100 poäng före IFK Göteborg och ca 3200 poäng före IFK Malmö.

Hövdingen hade säkert ett finger med i spelet när Malmö FF 1970 startade en damfotbollssektion. 16 år senare tog klubben sitt första SM-guld. 2007 fick damerna en stor summa pengar för att byta namn till LdB Ladies och blir en egen föreningen. Framgångarna fortsätter. 2014 byter klubben namn igen, nu till FC Rosengård. De har blivit svenska mästarinnor 10 gångar, 28 säsonger i damallsvenska och leder damernas maratontabell. FC Rosengård har Malmö IP som sin hemmaplan och det är det som gjorde den så intressant att passera.

Sankt Petri läroverk

Det var en bastant byggnads som låg på vänstersida av gatan i promenadriktningen. Sankt Petri läroverk står det med stora bokstäver på den slottsliknande tre våningsbyggnaden. Malmö växte under slutet av 1800-talet när industrialismen började slå igenom. Något som noterats på tidigare platser som besökts under dagarna. Det utvecklades ett behov av ett nytt läroverk. Malmö allmänna lägre läroverk var det officiella namnet på den byggnad som det tittades på. Det skulle vara en pampig byggnad och arkitekten tog inspiration av tyska barockslott. Han tog också fasta på att elever och under visning behöver ljus, dagsljus, så huset placerades med salarna åt sydost, elektriciteten var begränsat vid förra sekelskiftet. Skolan placerades i utkanten av staden och idag ligger den i de centrala delarna. Malmö har fortsatt att växa.

Skolan har bytt namn under det dryga århundradet flera gånger och det ger en intressant bild av den svenska skolans utveckling. Det blev realskolan 1905. 1958 blev det ett högra allmänt läroverk när gymnasiereformen kom till. 1966 gick skolan över i kommunal regi. Idag är det en gymnasieskola med ca 850 elever. Inga av dem var ute på skolgården som var öde och med en from förhoppning om att de var hemma och pluggade så fortsatts vandringen som blivit lite mer jobbig efter en lång dag. Till slut nådde resan sitt slut på hotellet och det var dags att samla energi till morgondagen.

 

Dag 1 – Laxbutiken
Dag 2 – Falsterbokanalen – Falsterbo golfklubb – Falsterbo fyr – Kolarbacken – Falsterbo museum – Falsterbo kyrka – Falsterbo hus – Skånemarkanden – Skanör – Skanörs borg – Lilla Torg – Sankt Petri kyrka – Turning Torso – Zlatan Court
Dag 3 – Ventrafiken – M/S Uraniborg – Ven – Tycho Brahe – Tycho Brahe museet – Sankt Ibbs kyrka – Bäckviken – Karlslundsbadet – Landskrona IP
Dag 4 – Malmö live – Västra stationen – Malmö Saluhall – Malmö innerstad – World Maritime University
Dag 5 – Fiskhoddorna – Museispåvägen i Malmö – Teknikens och Sjöfartenshus – Kalas på + 55 boende -Pildammsparken – Malmö IP -Sankt Petri läroverk
Dag 6 – Kockums – Klaffbron – Torrdockan – Spetsbunkern – Gängtappen – Ubåtshallen – Bockkranen – Universitetsholmen
Dag 7 – Amathadådet
Dag 8 – Malmö centralstation