Moderna flygplan flyger högt. Vi kom söderifrån över Egypten ut över Medelhavet. Någonstans på bilden ska El Alamein ligga, där Rommels Afrikakår stoppades på väg mot Egypten och Suezkanalen.
Vi väckte tuppen – inte tvärt om! Det var mörkt som bara den afrikanska natten kan vara när vi sakta masade oss upp ur våra sängar. Frukosten hade burits upp kvällen innan och vi försökte att få ordning på allting när vår skjuts ringer och vill att vi kommer direkt. Slarvade oss igenom det sista men fick med oss allting och prick på utsatt tid kunde vi åka iväg. Det är bråttom. Klockan är inte mer än halv sex på morgonen men det kan bli besvärligt om trafiken strular och det kan den göra! Vi klarade hela Ngong Rd till Nairobi hospital innan det blev tvärstopp. En buss och en lastbil blockerade var sin fil och mitt emellan stod en personbil. Andra bilar försvann på andra sidan fordonen så det måste ha hänt precis nu. Detta är inte ett ställe som vi vill bli stannade på, vi kanske inte hinner till flyget i tid. Det är tre timmar tills flyget ska gå men på morgonen i Nairobi är det inte så gott om tid. Mycket tutande och försöken att vända är dömda att misslyckas. Det är många bilar bakom redan. Ur bien framför stiger tre män ur med automatvapen i händerna. De kamouflagefärgade uniformerna skvallrar om att det är poliser ur säkerhetstrupperna. De går fram till bilen som blockerar vägen och ett par minuter senare är vi åter på våg mot flygfältet söder om Nairobi.
Nästa stopp blir på motorvägen söderut. Det är stillastående köer i båda filerna. De rör sig knappt och tiden går fort, allt för fort när man har bråttom. Säkerhetsläget i Kenya är sådant att ALLA bilar på väg till flyget stannas och gås igenom av polis innan de släpps in på flygplatsområdet. Det är i dessa köer som vi fastnat. Hade vi kommit 20 minuter tidigare hade det kanske varit lugnare men vi tar oss fram. Till slut med andan i halsen så släpps vi igenom säkerhetskontrollen. Vi tillhör inte dagens stickprov även om de kollar igenom bilen. Tur. Mer tur har vi när vi hittar en parkeringsplats. Den ökade reseströmmen på Nairobi har gjort att det börjar bli ont om parkeringsplatser. Ny säkerhetskontroll för att komma in i terminalbyggnaden. Det går bra. En trevlig kvinna från Kenya Airways hjälper oss att checka in i automaterna. Det gick bra men dotterns incheckning fungerade inte. Eftersom hon är åkte med flygbolagseskort på vägen till Kenya är hon registrerad för samma arrangemang på vägen från Kenya. Det ställer till en del bekymmer men efter ca 30 minuter har alla knutar lösts upp och vänliga som kenyanerna är så har de även tagit bort hennes gamla researrangemang i datorn så att vi ska få en behaglig resa hela vägen till Göteborg. Vi går igenom allt rutiner för att komma ombord och sätter oss tillrätta.
Flygrutten ligger klart öster om Khartoum vilket jag inte varit med om tidigare. Planet fortsätter norrut över Sahara öknen eller Western dessert som den kallades under Andra världskriget. Kameran åker fram och öknen fotograferas från nästan 11 000 meters höjd. Passagen ut över Medelhavet fotograferas den också, läckert med den bruna öknen det blåa havet och alla vita molntussar som hänger i luften. En titt på kartan skvallrar om att detta borde vara i närheten av El Alamein.
El Alamein
Det var här, väster om Alexandria som britterna beslutade sig för att bygga upp sitt försvar för att stoppa tyskarna under den legendariske Ökenräven, general Rommel. Allt sedan det italienska anfallet från Libyen in i Egypten 1940 hade kriget böljat fram och tillbaka längs Medelhavets södra strandkant. När Italienarna fick bekymmer skickade Rommel med Afrikakåren till deras hjälp och sedan tvingades britterna på reträtt. Britterna var hårt ansträngda och Mellanöstern kommandot i Kairo hade flera frontavsnitt att ta hänsyn till. Etiopien, Kreta, Irak och Western dessert. Suezkanalen var en brittisk livsnerv och det gällde att till varje pris skydda den viktiga transportleden och säkerställa att tyskarna inte nåde oljefälten i Irak. Från Irak är steget inte långt till Kaukasus och på stäppen norr om bergen befanns sig tyska arméer på väg mot oljan i Baku. De resurser som krävdes fanns inte.
Efter det första misslyckade slaget vi El Alamein på sommaren 1942 besökte Churchill Egypten och pratade med militären där. Innan han åkte utnämnde han den försiktigt generalen Bernhard Montgomery till befälhavare för stridskrafterna i öknen. Montgomery studerade nog sin motståndare och planerade sin taktik in i minsta detalj. Han stod emot kraven från London om att anfalla, tills han var klar. I slutet av oktober 1942 kunde han släppa sina trupper. Det tog tio dagar av hårda och bittra strider innan tyskarna var tvungna att retirera. Britterna fortsatte att driva tyskarna framför sig genom öknen tills de i maj året efter tvingads lämna Afrika helt via ett brohuvud i Tunisien. Då hade även amerikanska stridskrafter gått i land i Marocko och Algeriet och inlett sitt fälttåg mot tyskarna.
Det är inte lätt att tolka kartorna rätt men med en kikare borde det ha kunnat gå att se El Alamein från vår plats på planet. Över Kreta vidare in över Grekland och Tirana i Albanien innan planet svänger norrut in över Bosnien och Österrike för att sedan ta sikte på Amsterdam. Med en hård duns damp vi ner i kastbyarna på Schiphol enligt tidtabell. Vi kanske satte nytt rekord där, 15 minuter tog det från vi landade tills vi var inne i ankomsthallen.
Fem timmar skulle slås ihjäl innan planet skulle ta oss den sista sträckan till Sverige. Dottern passade på att fördriva tiden med att fotografera flygplan som startade och landade. Så var äntligen tillbaka många erfarenheter rikare.
Ekvatorpassagen – Dag 1 – KLM – Schipol – Kenya Airways
Ekvatorpassagen – Dag 3 – Sheldricks – Giraffe centre
Ekvatorpassagen – Dag 5 – Gnumigrationen
Ekvatorpassagen – Dag 6 – Kenya Wildlife Service
Ekvatorpassagen – Dag 7 – Vila
Ekvatorpassagen – Dag 8 – Mera vila
Ekvatorpassagen – Dag 9 – Uhuru – 7 augusti memorial park – Det kenyanska parlamentet – Nyayo house
Ekvatorpassagen – Dag 10 – Tribalism
Ekvatorpassagen – Dag 11 – Karen Blixen – Karen Blixen museet – Kazuri – Swedohouse
Ekvatorpassagen – Dag 13 – Thika – Afrikanska Unionens fredsbevarande uppdrag i Somalia
Ekvatorpassagen – Dag 14 – Chogoria
Ekvatorpassagen – Dag 15 – Gamla vänner
Ekvatorpassagen – Dag 16 – Nairobi