Vinresan till Bordeaux – Dag 1

Vi lämnade Sverige via hamnstaden Göteborg och började vår resa söderut i Europa.

 

Efter månader av planering och sökande efter information om det vi ville få ut av våra äventyr denna sommar så gick det att säga, att allt som vi inte gjort hittills får vi göra under resan! Vi hade preparerat våra reseböcker, vi hade preparerat bilen, vi hade packat våra väskor, uppdaterat och laddat, dator, kamera, telefon och all annan teknisk utrustning så är så viktigt för semesterfirande svenskar i Europa. Sedan vi bokat resan hade växelkursen försämrats och hade beslutet kommit idag så hade det inte blivit någon resa, men å andra sidan, att bo på en vingård i Bordeaux lockade för mycket. Allting som vi kunde förbereda var klart. Pratat med grannar och vänner att hålla koll på vår bostad så att inte någon obehörig besöker oss. Tanken var full, vädret så där äckligt bra som gjorde att vi ifrågasatte vårt beslut att resa söderut. Kylväskan var laddad med godsaker som skulle göra att vi överlevde de kommande dagarna på väg till vår vingård. Vi hade ätit och städat undan, tömt kylskåpet för att slippa otrevligheter när vi kom hem. Allting var nu klart och vi var redo för det största semesteräventyret sedan resan till Kenya för fyra år sedan. Vi skulle inte långt. Två mil av en resa som beräknas pågå i över 600 för att ta oss genom sex länder. Från förorten till Stena Lines Tysklands terminal.

 

Stena Line

Färjelinjen Göteborg – Fredrikshamn har gamla anor. Redan 1874 gick daglig trafik mellan städerna, ett resultat av att danskarna hade byggt ut sin järnväg till Fredrikshamn och västra stambanan gick mellan Stockholm och Göteborg. Sten A Olsson sysslade med metallåtervinning och frakter av dessa när han 1964 gav sig in i färjetrafiken över Kattegatt. Han utmanande Sessanlinjen som dominerade traden. Tre år senare skickade Stena sin första färja från Göteborg till Kiel. Stena Germanica hette båten som den 24 april 1967 lämnade Skandiahamnen i Göteborg. Under 1970-talet var kampen hård mellan Stena och Sessanlinjen om passagerare, ofta på jakt efter billig alkohol i Danmark och även på båtarna eftersom det var innan EU:s tid så det gick att handla tullfritt ombord. Det gick att köpa speciella karameller på båten, i kolasmak och i fruktsmak. Det var för en ung kille det som visade att man varit Danmark. Det är 45 år sedan förra resan med Stenabåten till Tyskland, den imponerande Stena Scandinavica som tog familjen till Kiel.

 

Stena Germanica

Det är två färjor som idag trafikerar traden. Germanica och Scandinavica. Stena har valt att i stort sett ha samma namn på alla fartyg som trafikerar samma trad. Dagens Germanica är därför den tredje i ordningen sedan starten 1967. Hon byggdes 2001 i Spanien och började sina resor i Stenas tjänst på linjen Hoek van Holland till Harwich innan hon 2010 flyttades till sin nuvarande linje. Den första Stena Germanica färjan såldes 1979 till en redare i Karibiska havet och 1986 gick hon på grund utanför Puerto Rico och blev vrak. Vi hoppas att det går bättre för nummer tre.

Klockan visserligen kväll men tidigt och det var många timmar kvar att slå ihjäl innan det var dags att krypa till kojs. Tiden tillbringades på övre däck och vi tittade på Göteborg som passerade revy på vägen ut till havs, Älvsborgsbron, Panncentralen och Röda sten. Rya hamnen, Skandiahamnen och Älvsborgs fästning på den andra sidan. Hela Göteborgs skyline låg akter om oss när vi tog fram kikaren och tittade efter Oskar II:s fort. Det götiska batteriet var inte så lätt att hitta om man inte visste vad man letade efter, och det gjorde vi. Själva fortets kanoner såg vi också även om man lyckats väl med att smyga in dem i naturen.

Kvällspicknicken dukades upp på ett bord och så fortsatte vi, i den tilltagande brisen då fartyget ökade farten, att stoppa i oss våra läckerbitar och njuta av solen, vinden och utsikten. Så här långt ut på redden låg ett tiotal ankrade fartyg, kanske billigare platsen att ligga på eller så var det för att de hade farligt gods ombord och hade tid kvar innan deras bokade tid i hamnen var klar.

Vi hade pluggat på rutten som vi skulle segla och när fartyget väl kommit ut i Kattegatt  hade Stena Germanica siktet inställt på den danska ön Anholt och öster om öns östspets girade fartyget åt sydväst för att ta sikte på södra Samsö som ligger i norra inseglingen till Stora Bält. Det var inget vi märkte något av för vi sov gott i den minimala hytten, som faktisk var riktigt bekväm. Det blir en lång dag på vägarna i morgon.

Dag 1 – Stena Line – Stena Germanica
Dag 2 – Osnabrück och Münster – Öster eller söderut vid Venlo
Dag 3 – Compienge – Loiredalen som världsarv – Slottet i Blois
Dag 4 – Saint Androny – VM-finalen i fotboll 2018
Dag 5 – Världsarvet Bordeaux – Eau de Mirage – Monumnet aux Girondins – Garonnefloden – La Cité de Vin – La Base sus-Marine – Bordeaux
Dag 6 – Niort – Donjonen i Niort – Marais Poitevin – Rochefort – L´Hermione
Dag 7 – Blaye – Vaubans världsarv Citadellet i Blaye – Le Taillou – Chateau Haut Bourcier – Les Grandes Calonges
Dag 8 – Pair-non-Pair – Saint-Émilion – Château de La Rivière – Bourg – Château Tayac -Villa gallo-romaine de Plassac
Dag 9 – Merdoc – Saint Hélène – Lecanau – Royan
Dag 10 – La Pierre de Crazannes – La Rochelle – Ile de Re och Fort Boyard – Machecoul – Nantes
Dag 11 – Château des ducs de Bretagne – Nantes historia – Grue Titan – Charles-Édouard Jeanneret
Dag 12 – Saint Nazaire – Chantiers de l’Atlantique – La Pallice -Gamla stan Vieille Ville – Operation Chariot – Tintin – Mémorial de l’abolition de l’esclavage – Normandiedockan – Fartyget A380 – Tumulus des Mousseaux – Pornic
Dag 13 – Carnac – Elven en Village étape – Avranches – Patton square
Dag 14 – Mont Saint Michel – Deutsche Kriegsgräberstätte Mont d’Huisnes – Granville – Villers Bocage – Fontenay-le-Pesnel
Dag 15 – Operation Overlord – Utah beach – La Pointe de Hoc – Omaha beach – Amerikanska krigskyrkogården i Colleville-sur-mere – Hamnen i Arromanches – Gold beach – Juno beach – Pegasus bron
Dag 16 – Bayeuxtapeten – Musée de la Bataille de Normandie – Katedralen i Bayeux – Normandisk cider
Dag 17 – Caen
Dag 18 – Pont de Normandie – Dieppe – Aire De La Baie De Somme
Dag 19 – Lång väg hem