Folke Bernadotte står staty i Kruså på den danska sidan av gränsen. Det var här som de vita bussarna passerade på väg från koncentrationslägren i Tyskland på väg hem till norden med danska och norska lägerfångar, under Andra världskriget.
Dag 1 – Påsklamm
Så hade dagen och timmen kommit. Det var dags att ta till vara på påskens ledighet och ge sig ut på vägarna och slita på lite av jordens resurser. Blev dagen till ärad hämtad efter jobbet och sedan snabbt hem. Packa det sista, städa så att det inte ser ut som ett bombnedslag vid hemkomsten och sedan med skohorn trycka in alla väskor, allt för stora i en allt för liten bil. Nosen styrdes mot trafikpulsleden, växeln lades och koppling släpptes samtidigt som gasen trycktes sakta ner. En resa på 150 mil börjar också med ettans växel. Det var inte så långt att åka första dagen. Det var 10 mil till släkten och en påskmåltid, redan på skärtorsdagen, och det blev inte helt oväntat påsklamm.
Påsklammet är en sen tradition i Sverige. Det kom under 1900-talet när förvaringsmöjligheterna gjorde det möjligt att importera från framför allt Nya Zeeland. Traditionen med påsklamm är annars stark i södra Europa med det klimat som råder så lammar tackorna tidigare än i norden där vintern dröjer sig kvar. Nu var det inte långt till en av landets större fårfarmer så lammet var färsk. Det var också riktigt gott! Påskhelgen började bra.
FFF; Fyn, Fredericia och Flensburg – Dag 1 – Påsklamm
FFF; Fyn, Fredericia och Flensburg – Dag 3 – Flensburg – Kruså och Sydschlesvigarna – Kruså och Hitler – Kruså och Folke Bernadotte – Christiansfeld
FFF; Fyn, Fredericia och Flensburg – Dag 5 – Tybrind vik – Odense och HC Andersen – Trelleborg