Coronamidsommar 3 – Dag 1

Resan söderut i midsommar trafiken

Så var det dags igen, midsommar alltså. Eftersom midsommarafton inte räknas som röd dag så fick allt slita på hemma kontoret till eftermiddagen, i alla fall tidiga och eller tills veckans ranson var gjord. Sambon kom hem och vi fick ta det lite lugnt innan vi gjorde oss klara för att packa in alla grejerna i bilen och ge oss ut på midsommarvägarna.

Tidigare år hade vi väntat till midsommarafton innan vi åkte men så blev det inte i år, nu skulle vi ta oss söderut redan på redan på torsdagen. En annan nyhet för i år var att vi kanske skulle bli några färre men att goda vänner till oss alla hade tackat ja till inbjudan att komma. De lastade husbilen med sina prylar och så bra det iväg. Vi andra kom iväg ungefär samtidigt och det var samtidigt som alla andra som skulle lämna sina arbeten åka hem och lasta bilen och ge sig iväg till som sommarnöjen. Tyvärr kanske vi skulle säga så låg många av dem längs vår färdväg.

Vår vana trogen tog vi oss ut på den pulserande leden söder ut på rätt sida av den lilla storstan och det var givetvis bra men hjälpte föga. Väl ute på den hamnade vi i ett läge det i princip var stopp i både körfälten. Det kom sakta igång och det därmed att kunna köra undan handlade mer om att köra undan för de bilister som inte accepterade att de inte var ensamma på vägen. Vår julresa hade haft ett motto och det var att lägga dig i den långa bilkön, lägga in farthållaren och följ med vägens rytm. Undvik omkörningar om de inte alldeles nödvändiga. Vi tog med oss den inställningen till vår midsommarresa. Det var inte lika lätt eftersom det var två filer, det gällde att vara vaken för trafiken såväl framför som bakom oss. Flytta i sida där det var säkert, köra om ordentligt och inte ligga hålla samma hastighet som lastbilen man precis passerar. Det är faktiskt ett ganska vanligt fenomen. En bil ska köra om en långtradare, var på den sänker farten och segdrar sig förbi och skapar en irriterad kö bakom sig. För att när omkörningen är över, öka farten och försvinna ur sikte.

Vi hade några bilister som kanske skulle kvalificera sig för Sveriges sämsta bilförare och för att klara dessa snubbar så gäller det att; ha tålamod, hålla avstånd, kör om på lämpligt ställe och sedan dra iväg så att det blir ett bra avstånd emellan oss så att man därmed slipper lägga energi på den bilföraren. Du själv blir en säkrare bilförare om du låter bli att hetsa upp dig över alla som inte borde vara på vägen.

Några av dem är lastbilar. En sådan yrkesförare tyckte att det var rimligt att byta till omkörningsfilen några meter framför våran motorhuv, för att köra om en kollega i en uppförsbacke. Det brukar ta tid och det är inte alltid så enkelt att hålla kylan, särskilt inte i den värme som midsommar såg ut att ge oss. Till slut hade tillräckligt många svängt av transportleden till sim sommarnöjen och trafiken blev lugnare. Till slut gjorde vi det själva och passade då på att tanka. Väl igång igen på den mindre vägen körde vi om en husbil och vid en kontroll hos trafikverket så var det våra vänner som ägde den.

Avfarten till stugorna är lätt att missa så vi stannade och vänta på husbilen som hamnat bakom en bogsering. När den kom, kom ingen husbil, så då fick vi klart för oss att de stannat och väntade på den sista bilen som skulle lotsa in den. Vi körde in och började att hälsa på värdarna.

Det tog en liten stund innan alla var samlade och sedan var det fram med smörgåstårtan. Våra vänners svärson, vars familj äger stugorna, fyller i midsommartid och då bjuds på tårta. Det blev en fest innan vi skulle knoppa in för natten. Planerna för morgondagen spikades och 8:30 skulle vi vara på rull och den gemensamma frukosten skulle börja 45 minuter tidigare.

Dag 1 – Resan söder ut i midsommartrafiken

Dag 2 – Forsea och resan över sundet – Fredriksborgs slott – Danska smörrebröd – M/S Sjöfartsmuséet – Middag i Helsingör

Dag 3 – Pridesgatan – Höganäs outlet – Höganäs keramiskt center – Kol och lera –  Strandbaden – Kullens fyr – Systrarna Lundgren på skäret

Dag 4 – Den långa hemresan, först till Markaryd – Markaryd till Ljungby – Ljungby till Värnamo – Designhotellet i Värnamo – Store mosse nationalpark – Ljungsarp – Knallestenen