Coronamidsommar år 3 – dag 3

Efter en lång dag i värmen sov vi gott. Det blev ingen sovmorgon. Våra vänner i husbilen behövde starta tidigt för att hinna till ett barnkalas och med det blev också frukosten tidig. Det blev en bra frukost och så skildes vi. Övriga resenärer hade nu halverats till fyra och då skulle det räcka med ett fordon. Picknicken gjordes i ordning och packades och när det var klart packade vi in oss i bilen och ställde GPS:en mot dagens första begivenhet.

Pridesgatan

Höganäs beslutade att måla ett övergångsställe i regnbågsfärgerna. Det överklagades med motiveringen att det var ett politiskt ställningstagande. Då målade kommunen en hel gata. Pridesgatan inför den lokal pride festivalen. Debatten har gått hög om det var välinvesterade pengar eller inte. Stötta det lokala föreningslivet är kanske en del i det hela. Tur att vi hade GPS för det var mer än en kringelikrokar innan vi kunde köra ut på den målade gatan. Bilder togs och så fortsatte vi.

Det var lika varmt idag så aktiviteterna valdes med omsorg. Första ut var Höganäs porslin. Eller det som finns kvar av det.

Höganäs outlet

Vi var dåliga på att handla igår så vi fick ta igen det idag. Vi tog oss in på en outlet för porslin. På frågan om vad skulle se på så var förslaget att titta om det fanns något trevlig vardags porslin. Det vi har är märkt av tidens tand och ett hårt slitage av diskmaskin diskmedel. Döm om vår förvåning när vi vid andra bordet hittade ett nytt porslin som håller att lanseras. Vi var inte klara att handla men det passade precis med det vi önskade, båda två. Det fanns inga förutsättningar att ta med en porslins servis hem på resan så det blir till att hålla utkik senare under sommaren.

När porslinet botaniserats så var det dags för böckerna. Det lite så man undrar om alla affärer måste vara öppna alla dagar på året. Det var förvånansvärt många öppna denna midsommardag. Det som var tacksamt var att sommarens fyra pocketböcker fanns till försäljning här och de har vi plats med i bilen.

Höganäs keramiskt center

Det keramiska centra var öppet och när man är i Höganäs så är det läge att titta in och lära sig lite mer. Höganäs var centrum för en keramiska produktion som på gick under lång tid i den här delen av Skåne. Centrat har kurser för keramiker och även utställningar om vad som producerats i Höganäs. Mest intressant var rör och VVS produkter som gjordes av det ganska ömtåliga materialet bränd lera men det måste ha fungerat för det tillverkades länge. En annan produkt som var framgångsrik är föregångaren till plast emballage. Det tillverkades engångskeramik för olika produkter. Precis som det tillverkades engångsglas olika matprodukter, i Surte bland annat. Eller spritflaskor som i Limmared, vilket det fortfarande görs. Höganäs brännvinskrus har däremot gått vidare till museet.

Det blev inte inköp i denna affären. När det vi lämnat centrat och införskaffat varsin glass i hettan så fanns det en sak till som det gällde att passa på att se när vi var här. En snubbeltråd kanske man kunde säga.

Kol och lera

Kol har brutits i Höganäs området sedan 1500-talet. Under senare delen av 1700-talet var lönsamheten låg men man plockade också upp lera till keramisk produktion. Kol och lera låg blandat under jorden. I början på 1800-talet ställde den stora Höganäs gruva om produktionen till keramisk lera. Under en stor uppspänd tältduk i före detta vitt så fanns en nergång till ett dagbrott eller en nära ytan liggande ort. En utvald delegation tog sig ner för den hala grusvägen för att titta närmare medan lite mer sansade medlemmar av dagens expedition höll sig på behörigt avstånd. Man vill kanske göra något mer av detta men just är är det enbart ett tält uppsatt. Expeditionen kom tillbaka med exempel på kol och lera som de hittat vi nergången. Kolet är låghaltigt och inte särskilt brytvärt men det var guld värt när andra världskriget gjorde att vi inte fick tillgång till det tyska kolet som landet varit beroende av.

Hela Höganäs är under minerat av orter där man tagit upp kol och lera. Allt som tas upp är inte den råvara man söker, det blir en hel del slagghögar. Det såg vi inte minst i Röros i Norge, där vi tittade på kopparbrytningen. Även i Höganäs finns det slagghögar och det var dessa som vi behövde köra runt för att komma till en handelsträdgård. Lokal växter skulle införskaffas för hemtransport. Väl med avklarat värv så var det dags för att återuppliva ett barndomsminne.

Strandbaden

Platsen har fått besök av oss på en tidigare resa, så det var inte för att se på nya saker eller få nya upplevelser. Dagens hetta gjorde att vi medvetet valde saker som kunde göras långsamt och med mycket vila. Platsen valdes för att här det tillbringats mer än en barndomssommar på 1960/70-talen. Här har hållits familjeläger och därför var vi flera som varit här. Våldgästade parkeringsplatsen gjorde vi, det fanns gott om platser och sedan gav vi den långa vägen, då i alla fall, nu den korta, ner till stranden. Vi hittade en bänk som vi satte oss på, gjorde det bästa av situationen och betraktade havet och båtarna och de människor som njöt av sol och bad på stranden. Solen och värmen höll oss så passiva vi kunde och så plockade vi fram matsäcken och gjorde slut på godsakerna.

Kullens fyr

Kullamannen har vi livliga minnen av, från den tiden det begav sig, och från SVT:s Öppet arkiv där serien har gått att se under många år. Från Strandbaden är det inte långa till Kullaberg och vi satte oss i bilen och tog oss vidare, förbi Krapperup, in i Mölle och upp på berget till fyren. Det är inte första besöket men vi valde det vi gjorde med omsorg för att orka i värmen. Det är en fantastisk utsikt över den norra delen av Öresund. Helsingör tyckte vi oss urskilja i soldiset i fjärran och till höger, på andra sida Skäldeviken kunde vi se Bjärehalvön.

Systrarna Lundgren på Skäret

Första minnet av detta anrika kafé är att det fanns trädgårdsmöbler i barnstorlek, målade i mörkblått. Det är långt över 50 år sedan och möblerna i barnstorlek är inte lika intressanta. Det är vuxen storlek som passar bäst. Hit åkte vi och fikade och det var behagligt att sitta där dricka sin saft eller kaffe och tugga på en bulle eller mazarin. Bara njuta och titta på människor och den vackra blomster trädgården. När alla smulor var slut så packade vi ihop oss och slutkörda som vi var tog vi oss tillbaka till baslägret.

Dag 1 – Resan söder ut i midsommartrafiken

Dag 2 – Forsea och resan över sundet – Fredriksborgs slott – Danska smörrebröd – M/S Sjöfartsmuséet – Middag i Helsingör

Dag 3 – Pridesgatan – Höganäs outlet – Höganäs keramiskt center – Kol och lera –  Strandbaden – Kullens fyr – Systrarna Lundgren på skäret

Dag 4 – Den långa hemresan, först till Markaryd – Markaryd till Ljungby – Ljungby till Värnamo – Designhotellet i Värnamo – Store mosse nationalpark – Ljungsarp – Knallestenen