Seglats på Östersjön – dag 7

Nordlig seglats på Östersjön

I dag är det en resdag till havs. I går eftermiddag gav kapten order om att kasta loss och satt kursen norrut. Hela natten dunkade motorerna på mot nästa hamn. I cirka 15 knop, ca 25 km per timme så stävade vi norrut genom Östersjön. Det skulle bli väderomslag och solens frånvaro bakom moln och dis märktes allt tydligare de gånger vi var upp på däck. Det blåste kallt men det var nog mest fartvinden. Vi nådde fram till Öland men det gick inte att se i diset. Då och då skymtades andra fartyg men vår båt skulle gå väster om Gotland och inte i den stora farleden mitt på havet så långa stunder var vi helt ensamma. Fram åt fyratiden var det meningen att vi skulle passera Gotland och det skulle bli intressant, det är det enda svenska landskapet som inte besökts.

Gotland

Vid fyra på eftermiddagen skulle vi nå Gotland så tjugo minuter över var vi på plats på övre däck. Härifrån går det inte fort kan man tycka, det syns mer från vårt hyttfönster vid vattenlinjen att det går undan. Diset hade tilltagit och det var svårt att se något av Sveriges största ö. Det blev inte lättare av att det var svårt att ställa in kikare och hålla den rak. Tack ock lov så fanns det ett par segelbåtar som gick att ställa in skärpan på. Dessutom så började det spricka upp och en knapp timme senare så var det nästan klart väder. Om det berodde på havsbrisen vid land som drev undan diset eller något annat gick inte att svara på men det var bra. Nu var det dags att leta efter fartyg och titta på och dessa lös med sin frånvaro. Det går inte många båtar väster om Gotland.

En annan positiv sak med att passera den gamla ön var att det blev täckning från det markbaserade telefonnätet och det gick att få in lite nyheter. Vi har annars stängt av telefonerna för att slippa de otroligt dyra marina mobillösningarna. Vi kommer säkert att missa och varje dags miss kostar nog en hundra lapp gissar vi. Kryssningspriset är inte gratis men så kommer ALLA tillägg och avgifter utöver det och då kostar det ännu fler mindre sköna slantar. Även om landskapet inte besökts så har jag i alla fall SETT landskapet! Vi räknar inte det vatten som tillhör Gotland.

Nu hade bordsplacering löst sig för ikväll var det galakväll, den stora festen på kryssningen. Tur att man hade en långärmad nystruken skjorta med sig.

inga bilder hittades

Dag 1 – Svenska landskapsgränser – Hunehals – Vårdkaseberget – Hanhals kyrka – Li Gravfält – Kolerakyrkogården i Fjärås – Fjärås Bräcka – Korv och mos i Fjärås – Ölmevalla kyrka – Gamla Varberg – Trönningenäs väderkvarn – Sommartrafiken – Simstadion i Varberg

Dag 2 – Morup – Radiostationen Grimeton – Ernst Alexandersson – Världsarvet Grimeton – Varbergs fästning – Hallands museum – Hallands historia – Kulknappen – Bockstensmannen – Fästningsmurarna

Dag 3 – Falkenbergs station – Malmö – Lindängsbadet – Pildammsparken

Dag 4 – Lund – Domkyrkan i Lund – Astronomiska uret – Lunds Universitets historiska museum – Lindängsbadet igen

Dag 5 – Tågresa till Köpenhamn – Fröken Barnes källare, igen! – Nordhamnen – MSC Poesia

Dag 6 – Schwerins järnvägsstation – Schwerin – Delade länder – Kriget 1870-71 – Risken för terrorattacker

Dag 7 – Nordlig seglats på Östersjön – Gotland

Dag 8 – Stockholms skärgård – Fotografiska museet – Gamla stan – Vasa museet – Regalskeppet Vasa – Konserveringen – Krigföringen – Utvecklingen av museet – Nordiska museet – Strandvägen – OS i Stockholm 1912 – Avresa från Sverige igen – Oxdjupet – Furusund och Kapellskär

Dag 9 – MS Estonia – Bengtskär – Tallinn – Eppingi torn – Toompea – Tallinns domkyrka – Alexander Nevskij katedralen – Estniska parlamentet – Rådhustorget – Rådhus apoteket – Lunch med underhållning – Estonia monumentet

Dag 10 – Nyenskans och Gazprom – Sankt Petersburg – Peter-Paulfästningen – Pansarkryssaren Aurora – Marknaden – Uppståndelsekyrkan – Sankt Petersburgs stadshus – Sergej Kirov – Isakskatedralen – Rysk lunch – Eremitaget – Eremitagets guld rum – Kronstadt – Neva barrier

Dag 11 – Seglats hemåt

Dag 12 – Inseglingen till Köpenhamn – Åter i Sverige

Dag 13 – Halländska affärer