Seglats på Östersjön – dag 3

Falkenbergs station

Så var det dags för den tredje resan på västkustbanan bara i år. Vi åkte tåg till Köpenhamn i vintras och sedan hem från Malmö i våras. Nytt var att vi skulle resa från Falkenbergs station. Den byggdes så sent som 2008, när Västkustbanan byggdes för att göra resorna i väster skulle bli snabbare genom att köra tågen genom Hallandsåstunneln. Falkenberg fick sin nya station en bra bit från centrum, mitt på spåret, även om det finns ett stickspår vid själva stationen så att tåg kan passera på banan. Vi blev körda till tåget för att vi skulle slippa ta bilen och parkera den i Malmö eller Köpenhamn under vår kryssning. Väl på plats kunde vi konstatera att det skulle bli ett fullt tåg på vårt resa söder ut.

Malmö

Så var vi tillbaka igen. Vi började med att ta alla våra väskor tillbaka till hotellet, samma hotell, igen. För det priset var det ett litet fynd och det ligger strategiskt bra till mellan stationen och hamnen.

Vi släpade våra rullande väskor till den temporära bostaden och trots den tidiga timmen på dagen kunde vi få vårt rum. Det måste ha varit ett av de få som var klara för städpersonalen sprang runt i korridorerna och försökte göra klart så många rum som möjligt. När vi plockat in alla pinaler så var det dags att gå och äta. Det blev centralens foodcort, en plats som var vårt lunchställe under arbetet här för ett par tre månader sedan.

Lindängsbadet

Med erfarenheterna från förra sommaren valde vi att inte göra så mycket turistspring utan satsade på att ta oss till stranden och ligga och ha det skönt. Tyvärr kunde hotellet varna oss för att det var algblomning och i princip badförbud på Ribban. Istället letade vi upp Lindängsbadet, SM-arenan som vi sett på TV för ett par veckor sedan. Dit tog vi oss med lokaltrafikens hjälp. Det var fullt av människor, som liksom vi, ville njuta av sol och bad.

Lindängen är ett bostadsområde i Fosie i Malmö. Det byggdes under miljonprogrammet i början av 1970-talet. Det är också då som badet byggs. Till en början var det ett plasttält över bassängerna, det som vi tidigare kallade för Barracudatält. Det blåste ner i en vinterstorm och ersattes inte.

Det är Malmö Kappsimningsklubb som har hand om verksamheten på Lindängsbadet. Klubben bildades så sent som 1982 efter att ha varit aktuell sedan sent 1960-tal. Det var Malmö Simsällskap, grundat 1869 och Limhamns Simsällskap, bilat 1925 som slog ihop sin tävlingsverksamhet. Malmö simsällskap är stadens äldsta idrottsförening. Solen hade flyttade sig i sidled och vi försökte hänga med för att få njuta av dess strålar under denna europeiska kontinentalvärme som dragit in över landet i allmänhet och Skåne i synnerhet.

Pildammsparken

Så var vi klara med badet och det var dags att ta sig tillbaka. Halvvägs så gick det att ta sig till Pildammsparken och det gjorde vi, kanske inte det allra smartaste att promenera längre sträckor i värmen mitt i stadskärnan. Men det blev så. Stora dammen hade vattenkanoner som sprutade upp vattnet högt upp i luften och på vägen ner i vattnet igen tog vinden, behaglig sådan i värmen och drev i väg vattendroppar som gjorde det hela väldigt vackert. När vi tröttnat på detta var det till att handla lite att äta och så tillbaka till hotellet för nattvilan.

Dag 1 – Svenska landskapsgränser – Hunehals – Vårdkaseberget – Hanhals kyrka – Li Gravfält – Kolerakyrkogården i Fjärås – Fjärås Bräcka – Korv och mos i Fjärås – Ölmevalla kyrka – Gamla Varberg – Trönningenäs väderkvarn – Sommartrafiken – Simstadion i Varberg

Dag 2 – Morup – Radiostationen Grimeton – Ernst Alexandersson – Världsarvet Grimeton – Varbergs fästning – Hallands museum – Hallands historia – Kulknappen – Bockstensmannen – Fästningsmurarna

Dag 3 – Falkenbergs station – Malmö – Lindängsbadet – Pildammsparken

Dag 4 – Lund – Domkyrkan i Lund – Astronomiska uret – Lunds Universitets historiska museum – Lindängsbadet igen

Dag 5 – Tågresa till Köpenhamn – Fröken Barnes källare, igen! – Nordhamnen – MSC Poesia

Dag 6 – Schwerins järnvägsstation – Schwerin – Delade länder – Kriget 1870-71 – Risken för terrorattacker

Dag 7 – Nordlig seglats på Östersjön – Gotland

Dag 8 – Stockholms skärgård – Fotografiska museet – Gamla stan – Vasa museet – Regalskeppet Vasa – Konserveringen – Krigföringen – Utvecklingen av museet – Nordiska museet – Strandvägen – OS i Stockholm 1912 – Avresa från Sverige igen – Oxdjupet – Furusund och Kapellskär

Dag 9 – MS Estonia – Bengtskär – Tallinn – Eppingi torn – Toompea – Tallinns domkyrka – Alexander Nevskij katedralen – Estniska parlamentet – Rådhustorget – Rådhus apoteket – Lunch med underhållning – Estonia monumentet

Dag 10 – Nyenskans och Gazprom – Sankt Petersburg – Peter-Paulfästningen – Pansarkryssaren Aurora – Marknaden – Uppståndelsekyrkan – Sankt Petersburgs stadshus – Sergej Kirov – Isakskatedralen – Rysk lunch – Eremitaget – Eremitagets guld rum – Kronstadt – Neva barrier

Dag 11 – Seglats hemåt

Dag 12 – Inseglingen till Köpenhamn – Åter i Sverige

Dag 13 – Halländska affärer