Londonresan – Dag 1

Piccadilly Circus är en cirkus för både människor och trafiken.

En kraftig medvind hade tagit oss snabbt till flygplatsen norr om London. Planet landade hårt på betongbanan och en liten fanfar spelades i högtalarna som talade om att vi landat i tid på vår destination, men det är klart, lägger man ut en tidtabell på 1h 55 minuter och flygtiden är 1 h 35 minuter så klarar det med en RYkANde fart. Nästa äventyr var att hitta någon som kunde transportera oss till stadens centrala delar. Vi valde att köpa våra biljetter av flygbolagets värsta konkurrent och så for vi ut på vägen och lämnade Stansted bakom oss.

Stansted

Stansted öppnade 1943 som en av många krigsflygplatser där britter och amerikanare kunde bedriva bombkriget mot tyska civila städer. Stansted var samtidigt en flygplats för underhåll och reparationer. Bombflygplan från Stansted deltog i bombningen av Cherbourgs juni 1944 och sedan flyttade verksamheten från Stansted till Frankrike. Britterna tog över området efter kriget och hade en period tyska krigsfångar placerade där.

Civilt flyg flyttade in på flygplatsen men snart kom militären tillbaka och förlängde banorna för att använda Stansted i NATO operationer. Så skedde aldrig utan i stället kom det brittiska luftfartsverket att ta över flygplatsen och då började också expansionen av internationell charterturism. Flygbolagen var villiga att flytta till det längre bort liggande Stansted för att slippa de höga avgifterna på Heathrow och Gatwick. Luftfartsmyndigheten satsade redan från början på att bygga upp Stansted till Londons tredje storflygplats. I mitten på 1980-talet påbörjades den expansion som tagit flygplatsen till det den är idag och dess kapacitetstak på 25 miljoner passagerare per år. Många av dessa flygs av Ryanair som har Stansted som sin London bas.

Bayswater

Strax innan vi nådde vår destination vid Baker Street station passerade vi Lords Cricketground. Cricket har gamla anor i England och de första noteringarna om den moderna sporten cricket är från slutet av 1500-talet när Elisabeth I satt på den engelska tronen. Under 1700-talet blir cricket den engelska nationalsporten och flera revolutionerande förändringar kommer till, bl.a. det platta slagträt. Vadslagningen driver på utvecklingen av sporten. 1787 bildas Marylebone Cricket Club och the Lord’s cricket ground byggs. 1814 flyttar klubben och verksamheten till det som vi idag känner som Lord´s Cricket Ground vid Regent Park i London. Klubben kom att bli synonymt med cricket och var ansvarig för regler och sportens utveckling. 1993 lämnas delar av detta ansvar över till ICC, International Cricket Council, men Marylebone Cricket Club och Lord´s är fortfarande ansvarig för att regelrena för sporten.

På Baker Street släpptes vi av mitt emot Sherlock Holmes museum som inte stod på vårt program, en av orsakerna såg vi omedelbart, enorma köer. Istället stod en två kilometer lång promenad till Bayswater och det förvalda turisthotellet. Området där Bayswater ligger är känt från Domesday book, som är en jordebok från Wilhelm Erövrarens tid, segraren från slaget vid Hastings 1066. Området ligger relativt centralt mittemellan, Oxford Street, Paddington och Hyde park och har utvecklats till ett centralt hotelldistrikt för alla de turister som kommer till den brittiska huvudstaden varje år. Enbart fem miljoner besöker det mest attraktiva målet, British museum.

Vi checkade in och kunde konstatera att det var ett normalt engelskt turisthotell men att det var hyggligt fräscht renoverat. Väskorna slängdes in och sedan var det ut på gatorna för att skaffa sig de obligatoriska skavsåren som kommer av att trampa de ”the streets of London”. Paddington var den närmaste tunnelbanestation. Där köpte vi våra Oystercard som skulle garantera att vi kunde transportera oss i kollektivtrafiken den närmsta veckan. Det gällde att testa tunnelbanan.

Paddington

Paddington, den kända barnboksbjörnen fick sitt namn efter Paddington stationen. Den öppnades 1854 av Great Western Railway som bedrev tågtrafik år sydväst, väst och till södra Wales. Namnet till stationen kom efter statsdelen. Stationens tillkomst visade på brister i kommunikationerna i den snabbt expanderande imperiehuvudstaden. De nya tågstationerna låg långt ifrån City och för att snabba upp transorterna av människor i den allt mer och snabbt växande viktorianska metropolen, beslutades att bygga en tunnelbana 1854. Sedan dess har systemet med persontransporter under jord utvecklats till ett av de största transportnätverken på jorden.

Piccadilly Circus

Piccadilly Circus är stället för mig, sjöng Pernilla Wahlgren en gång och det var där som vi åter såg dagsljus och kunde konstatera att regnet ännu inte återkommit efter ett tidigare ihållande duggregn. Erosstatyn, från 1893 och till minne av Lord Shaftsbury, var full med människor, ja hela London var som en massa av tätt sammanpackade människor. Kanske för att St Patricks day inträffade just denna dag och det var en lördag. Grönt var färgen på modet. St Patrick var den som tog kristendomen till Irland i mitten av 400-talet och han avled den 17 mars 461. Denna dag är den irländska nationaldagen och firas runt om i hela världen av irländare i diasporan, så även i London.

Trafalgar Square

Vi strosade via Haymarket ner till Trafalgar square och tittade på Nelsonkolonen och vi lyssnade några minuter på den St Patrik day konsert som höll på platsen. Det var Amiral Horation Nelson som ledde de brittiska sjöstridskrafter som 1805 besegrade den franska flottan i ett avgörande slag vid Kap Trafalgar utanför den spansk-portugisiska sydkusten. Hotet om en invasion av England från Napoleon var överhängande och genom segern här kunde hotet undanröjas. Denna gång liksom när den spanska armadan försökte 217 år tidigare. När Hitler skulle försöka invadera öriket var det brittiska flygvapnet som satte stopp den gången. Men, britterna har varit noga med att ha en stark flotta för att försvara sina kuster, och belöna de som lyckas, som Lord Nelson som står på sin kolon och blickar ut över Trafalgar.

J M W Turner

Bakom oss var Nationalmuseum och de hade en utställning av Turner och reklamaffischerna för utställning avslöjar en mästare att förmedla ett ljus. Det är en lockande utställning, frågan är bara om de är barnvänlig. J.M.W. Turner (1775-1851) är en engelsk konstnär från den viktorianska-romantiska perioden och kom med åren att kallas för ljusets mästare.

Marble Arch

Nu kom det återigen vatten från ovan och vi tog in på en italiensk restaurang innan vi tog bussen tillbaka till hotellkvarteren. Från platserna på dubbeldäckarens andra våning hade vi en fantastisk utsikt över Regent Street och alla affärer inte minst Hamleys, leksaksaffären nummer ett och sedan även över Oxford Street där det fanns om möjligt ännu fler affärer. Vi passerade Marble Arch och fortsatte längs Hyde Park, förbi Victoria Gate till Lancaster Gate. I kanten av Hyde Park, vid speakers corner ligger en Triumfbåge som kallas för Marble Arch. Det är slutet på Oxford Street och början på turistkvarteren i Bayswater. Marble Arch var ursprungligen klar 1830 som en ceremoniell entré till Buckingham Palace. Den flyttades till sitt nuvarande läge redan 1850 och har förblivit där sedan dess. Den är känd, numera, för att den utgör ett landmärke och ett namn i hårt trafikerad London korsning och på så vis ett landmärke i geografin. Nu återstod en kort promenad till sängen och en första natt i London.

Londonresan – Dag 1 – Stansted – Bayswater – Paddington – Piccadilly Circus – JMW Turner – Marble Arch

Londonresan – Dag 2 – Blitzen – Docklands – Greenwich – Greenwich Naval Collage – Normandie 1944 – Ett annat London – Elisabeth II – Krimkriget och Florence Nightengale

Londonresan – Dag 3 – St Mary´s hospital och Alexander Flemming – TESCO – Hamleys – Carnaby street – Soho – China town – Fish n chips

Londonresan – Dag 4 – Hyde Park – Kensingtongardens – Prince Albert memorial – Royal Albert Hall – Drottning Victoria – Imperiets tid – Kensington Palace – The Diana memorial Playground in Kensington Gardens

Londonresan – Dag 5 – Windsor Castle – Stonehenge – Bath

Londonresan – Dag 6 – Elephant and Castle – Imperial war museum – FlaK 88 – SS Anglo Saxon – Shaped by war – Secret war – Världskrigen – Waterloo station – Westminster bridge – Palace of Westminster – Big Ben – Westminster Abbey Winston Churchill – Montgomery – Lord Alanbrook – William Slim – The Cenotaph Monument to the Women of World War II – Scotland Yard – St. Martin-in-the-Fields

Londonresan – Dag 7 – Olympiska spelen i London 2012

Londonresan – Dag 8 – Regent Park