Hemresa
Det var inte bråttom på morgonen så vi tog vår tid, åt frukost, packade väskorna, kollade av rummet och så checkade vi ut, tog vårt pick och pack och gick ner i det underjordiska garaget där bilen hade vilat sedan igår. La in resebagaget satt oss till rätta, startade bilen och så for vi iväg.
GPSen drog oss inte igenom centrala huvudstaden som den gjorde när vi kom utan det blev Lidingövägen norrut mot Värtan och så försvann vi in i en lång tunnel. Det var första gången som vi körde ner i Norra länken. Den började byggas 2007, invigdes 2014 (delsträcka) och stod klar 2017. Den är 3,6 km lång och förde oss från Värtahamnen under gjord till Karlbergs slott och fram till Kungsholmen vid Hornsberg. Där fortsatte vi ut på Essingeleden och vidare söderut.
Och söderut for vi fram till Hägersten där den stora trafikleden fördes ut på vad som torde vara Sveriges mest trafikerade motorväg, E20 söderut från Stockholm. Samtidigt vrider vägen sig åt sydväst vilket var riktningen fram till Jönköping. Där det blir en ren västlig riktning sista biten.
Förutom att det är mycket och snabb trafik med täta kö karavaner så behöver vägar underhållas för att klara av trafikmängden. Det blev helt stopp i de båda öppna filerna och vi stod långt fram. När sprängningen var över så sate vi fart. Genom att köra förbi de tunga fordon som också stannat för vägarbetet. Det blev lätt att välja väg i Södertälje. Valde den sydligare av lederna som skulle föra oss hem. Vidare genom Sörmland var det mycket behaglig körning innan vi började komma ikapp de fordon som slapp stanna vid vägarbetet. I höjd med Nyköping var det läge att ta en fika paus och ett besök av privat natur. Det var en ganska händelsefattig resa. Hjulen rullade på och vi nyttjade vägens tillåtna fart och passerade Norrköping, där det regnade, igen, Linköping och vidare mot Ödeshög. Vidare längs Vätterns östra sida, hoppade över Polkagrisarna i Gränna och siktade in oss på central Jönköping.
Sofiakyrkan i Jönköping
Det gick att få en parkeringsplats i ett centralt läge. Kort tid på någon timme eller två, men det skulle räcka. Första målet var en plats där det fanns mat och en pizzeria på en tvärgata fyllde det behovet och nu var vi klara för att ta itu med en av Sveriges vackraste kyrkor, Sofia kyrkan i Jönköping.
Den ganska stora kyrkan ligger väl inklämd mellan de om kringliggande stadskvarteren. Det är svårt att få till bra foton men något acceptabelt blev det. Under mitten av 1800-talet växte Jönköpings befolkning. Från ca 3000 1810 till ca 6000 1850 och ca 20 000 ca 1890. Behovet av en ny och stor kyrka var uppenbart. Efter lite diskussioner om placeringen gick uppdraget att rita en ny kyrka till arkitekt Gustav Dahl. Hans främst verk anses var Kungliga Biblioteket som uppfördes på 1870-talet. Kanske var det det som gjorde att han fick rita Sofiakyrkan. Den byggs under Dahls mest produktiva tid under 1870- och 1880-talen. Dahl ritade sin byggnader i den för tiden rådande arkitektoniska strömningen, nygotiken och Sofiakyrkan är inget undantag. Gotiken strävar uppåt och de vertikala linjerna blir viktiga inslag. Rik dekoration är också något som passar in i stilen och det stämmer väl på kyrkan vi nu stod och tittade på. Kanske som den känns lite malplacerad i det tränga utrymme som det moderna stadens framväxt givit helgedomen.
Kyrkan är utvändigt rikt dekorerad främst genom färgsättningen och inte via sten skulpturala inslag. och målad i vitt och nästa falurött vilket gör det vacker. Vi tog ett varv runt kyrkan, som stod klar 1888 och när vi passerade entrén så gick vi in. Det är en stor och ljus kyrka och den kallas för basilika, i sin utformning. Det som snabbt stod ut som något annorlunda jämfört med alla andra kyrkor vi sett är att denna bastanta stenkyrka har ett trätak. Insidan är vacker men kanske inte riktigt i nivå med exteriören, men inte dålig. Återigen en reflektion över vad det är som räknas som vackert.
När vi var klara med besöket tog vi oss tillbaka till bilen och lät GPS:en guida oss ut ur staden. De drog oss på något som vi uppfattade som omvägar, men som kanske var 10 m kortare än den stora vägen. Det är kul men inte när bara ska köra hem. Körde förbi en gammal arbetsplats TTC utanför staden innan vi kom ut på den stora leden och körde vad fick och vad det gick för att komma hem. Vilket vi till slut gjorde.
Dag 2 – Svea artilleri – Mosebacke – Katarina kyrka – Sofia kyrka – Vita bergsparken – Utsikt över Nordens Venedig – Slussen – Nobel Prize Museum museet – Riddarholmskyrkan – Gustavianska gravkoret – Karolinska gravkoret – Bernadotteska gravkoret – Ukrainskt bröllop – Nordiska Kompaniet – Grekisk afton
Dag 3 – Kollektivhuset – Kvarteret Kanelen – Gudöviken – Vendelsö – Cirkus – Max Raabe
Dag 4 – Hemresa – Sofiakyrka i Jönköping