Halländsk påsk – dag 2

Sovit och vaknat och kommit upp. Gick ut för att hämta något i bilen bara för att konstatera att vi befann oss mitt en av Sveriges kornbordar, den halländska slätten. Till all stor jordbruksproduktion så behövs det näring till jorden och den tiden var på året var inne då den skulle ut på åkrarna. Det låg en omisskännlig doft av kogödsel över nejden. Inte obehaglig, inte intensiv men den fanns där. Solen på himmelen lovade att vädret skulle vara vårlikt, och kanske till och med behagligt. Visserligen kyla i luften men det är tidigt på året än. Dags att formera sig för dagens övningar.

 

En betong väg genom Halland

En fritidssysselsättning som har sina atletiska fördelar är simning. När badet i Varberg är rivet och i Falkenberg så är det simtävlingar, då återstod Halmstad, drygt sex mil söderut. Lagom tid så var det dags att ta sig till inomhus hallen i ett väder som mer lockade till utomhus simning, om bassängen är uppvärmd vill säga. Tyvärr är det över en månad innan utomhusbassängerna öppnar igen. Ut på den snabba leden och det är inte långt innan det är dags att för ut bilen på en av Sveriges första moderna betongväg.

De tyska authoban är byggda som betongvägar och även i Sverige byggdes med samma teknik samtidigt. Det visade sig att vägarna hade vissa brister. En var att betongen göts i bestämda längder, vilket medförde skarvar. Det i sin tur fick resan att bli som en gammal tågresa där skenskravarna dunkade med jämna mellan rum. Sedan tog asfalten över när Marshallhjälpen efter andra världskriget gjorde Europas ekonomi oljebaserad istället för kolbaserad. Under 1970-talet hade bilismen ökat och asfaltens nackdel, att de ”bara” håller ihop makadamen gjorde att det kunde uppstå hjulspår i vägen, asfalten i sig är mjuk.. Redan på 1970-talet hade tre försökssträckor byggts på vägar i Skåne och erfarenheter hade gjorts. Underhållskostnaderna var lägre än för asfaltsvägar, medan byggkostnaderna var högre. Samtidigt hade tekniken att gjuta betongvägar tagit steg framåt och det gick att gjuta vägarna utan de bullrande skarvarna. 1989 beslutades att bygga två nya betongvägar, en vid Arlanda och en mellan Långås och Heberg i Halland. Det var den vägen som bilen nu susade fram på den tunga transportleden i god fart, då Halland har fått lov att skriva upp hastigheten på sin motorväg. Det är snart 30 år sedan betongen göts och viss märks det i högerfilen men vänsterfilen är bättre, inte så konstigt eftersom de flesta sköter sig och håller till höger. Inte denna skribent som gärna ligger i vänsterfilen. Inte för att köra galet fort utan för att vägbanan är bättre och de rullar lite mjukare. Tricket är att hålla sten koll bakåt och flytta på sig när alla BMW förare med självaktning ska visa upp sina fartkunskaper. Tyvärr är de för ofta mer omdömeslösa än bra bilförare. Om det beror på bilen som sådan, eller om de förare med dåligt omdöme väljer BMW får andra svara på.

Det var i övrigt en behaglig resa genom ett soligt Halland som blev allt mer våraktigt ju längre söderut som bilen tog sig. Det var bara atat njuta och koncentrera sig på den ganska glesa trafiken som tilltog något vid Halmstad. Polisen körde på motorvägen med både blåljus och siren så något hade i alla fall hänt redan på morgonen.

 

Halmstad Arena

Dagens idrottssnläggning stod klar i dess nuvarande form 2009. Den bestod tidigare av Sanarpshallen, en ishall och Sannarpsbadet, en simhall. 2007 stod det klart att Halmstads skulle satsa på en ny multiarena och den placerads i Sannarpsområdet. Badet i dessa nuvarnade form, med hoppbassäng, simbassäng och äventyrsbad, ett av de största i södra Sverige, såger reklamen, stod klart 1998. Den är ganska lik den vi så i Kalmar på en av våra första påskresor.

Ombyte, duschning och så ner i 25 m bassängen för de längder som krävdes för att klara månades mål i det våta elementet. Det tog ungefär 1,5 h och så var det att duscha, klä på sig och åka hela vägen tillbaka till påskfirandet. Det blev en lugn påskafton.

Dag 1 – Riksväg 40 – S:t Sigfrids griftegård – Länsväg 154 – Gekås i Ullared – Fortsättningen på länsväg 154 – Tre toppar på Lejet
Dag 2 – En betong väg genom Halland – Halmstad Arena
Dag 3 – Frillesås