Dejlig helg i Köpenhamn – Dag 3

En av alla marmor statyer som visas upp i Glyptoteket. Denna finn i vinterträdgården.

Vi sov länge på morgonen. Det var skönt och vi var mer laddade än på länge. Stack ner till frukosten och sedan upp och packa. Vi gjorde klart på rummet och så chekade vi ut. Placerade väskorna i bagagerummet på hotellet och så gick vi ut för den sista attraktionen på den här resan. Vi han gå ett kvarter innan det var dags att ta ett kort. Här i hörnet mellan Istedgade och Colbjörnsesnsdage belv han skjuten, dansken som var med i Folkeupproret mot tyskarna 1944. I går när vi surfade hittade vi en hemsida där alla som dödats av tyskarna på Vesterbro var inprickade på en karta. Tyvärr klickade vi bort den och har inte hittat den igen… Men denna korsningen kam vi ihåg för det var närmas hotellet.

Promenaden fortsatte på nya vägar runt stationen för att se andra delar och för att nå fram till dagens mål. Det var riktigt kyligt i luften så det var gott att komma fram, men efter en kall väntan så släpptes vi in.

Glyptoteket

eller som det officiellt heter Ny Carlsberg glyptotek. Samlingarna står i huset sedan 1897, efter att de hade donerats till Köpenhamns stad 1888. Även 1899 tillkom fler donationer och huset byggdes till 1906. Det var bryggaren och ägaren till Ny Carlsberg bryggeri Carl Jacobsen vars konstintresse hade gjort att han hade en av de största privata samlingarna av konst. Han ägde då både Ny Carlsbergs bryggeri och Carlsbergs bryggeriet. Att det fanns två bryggerier med samma namn berodde på att hans far, JC Carlsberg, grundaren till Carlsberg, gjorde sin son arvlös men byggde ett bryggeri på granntomten till honom i stället. Även sonen tjänade stora pengar på öl. Konstintresset var i alla fall något som han fått ärva efter sin far. Han passade på att under bildningsresor i Europa komma över konst, framför allt skulpturer men även många franska impressionister. Målningar är idag flyttade till statens konstmuseum medan skulpturerna står kvar på Glyptoteket.

Vi lyckades ta oss igenom den nästa labyrintliknande entrén betala ett ordentligt inträde och kom in i vinterträdgården. Den ser nästan ut som ett gammalt palmhus hus med stora tropiska växter i en sal med en enorm gammaldags glaskupol som släpper in solens strålar och bildar ett växthusliknande klimat. Den första kritvita marmorstatyn delade entrén i två delar där den var placerade i en lite dam med karpar som simmade runt. Efter en vilsam stund, omgiven av grönska, var det dags att ta sig an anläggningen. Vi delade på oss då en har varit här tidigare och var mindre nyfiken och en annan var här för första gången och var mer nyfiken.

Det blev i all fall en tur in i den antika avdelningen med skulpturer. Ett romerskt/grekiskt tempel var uppbyggt i en sal och det ger en speciell känsla av att bättre förstå hur det var, då en gång i historien. Vandrade igenom salarna och och tittade och fotograferade. Sedan bar det tillbaka till den mycket vilsamma vinterträdgården. Efter några timmar var det dags att lämna den goda värmen och ge sig ut i det soliga men ack så nariga Köpenhamn. Det var dags för lunch eller frukost som danskarna säger. Tanken från början var att gå till matmarknaden som vi var på igår men det var lite långt i kylan. Samtidigt var det lite tidigt så det fick bli en favorit i repris, Frk Barnes Källare. Det var inget vi ångrade.

Klockan tickade sakta och det var lite för många minuter kvar innan det var dags att åka hem. Hasade över gatan till hotellet och hämtade ut våra väskor. Vi hittade en liten salong och där blev vi sittande tills det var dags att gå till stationen. Väl där passade vi på att ta en fika och med tio minuter kvar gick vi mot spåret. Ner för trappan och väntade tills tåget kom. Packade in oss och så började de elektriska motorerna att dra oss mot Amager och vidare mot Öresundsbron.

Gränskontroll

Det är nu vi kommer på att det är en gränskontroll i infarten till Sverige. Vi hade passerat den svenska kotrollen ett par gånger tidiigare, dels i resan till Fyn för ett par år sedan och dels när vi kom hem från Frankrike i somras. När vi passerat bron i skymningen så stannade tåget till vid Hylliestation. Polisen stod och släppte ut människor genom särskilda grindar och tittade på id handlingar. Därefter gick poliserna ombord på tåget och kontrollerade samtliga passagerare. Vi fick besök av två yngre poliser, en man och en kvinna i något vi skulle kunna kalla muslimsk huvudduk. Stackars Jimmy om han sett detta, det skulle han inte gilla, men det är numera verkligheten i Sverige. Kontrollen tog tid, och vi fick ingen information om vad det handlade om. Det blev en försening och så släpptes passagerare ombord från stationen. VI kunde fortsätta vår resa till Malmö C och ett byte. Det blev återigen att klättra ombord på ett SJ-tåg. Det stod inne på perrongen och vi stod ute på perrongen och frös. Tiden gick och klockan passerade avgångstid innan personalen öppnade dörrarna och släppte om de huttrande resenärerna. Tur att lokförare drog vagnarna i 180 för att köra ikapp tiden. En händelselös resa till hemstaden och en lika händelselös bussresa med lokaltrafiken innan vi var hemma. Dags att förbereda sig för morgondagen och arbetet efter två veckors semester.

Dag 1 – Öresundståg – Hallandsåstunneln – Öresundsbron – Frk Barnes källare – Fisktorget – Istedgade
Dag 2 – Vesterbro – Ströget – Rosenborg slott – Nörreport – Torvehallarne – Vår Frue Kirke – Öl och Bröd
Dag 3 – Glyptoteket – Gränskontroll