Gamla leksaker i den moderna världen. LEGO har utvecklat sitt koncept och satsar på fler delar av det som är den berömda byggklossen.
Legoland
Glädjen visste inga gränser hos de minst deltagarna i den historiska expeditionen när beskedet kom att helgen skulle avslutas med ett besök på Legoland. För det är för de yngsta som detta paradis i plast är till för. Kan erinra mig ett besök på samma ställe i början på 1970-talet och alla de fina legomodeller som fanns, det ena finare än det andra. Morgon logistiken ordnades och allt och alla lastades in i fordonen som var nedtyngda av packning och införskaffad vätska i gränsbutiken. Det två timmarnas resa kändes långt för alla små och förväntans fulla. Det blev till att checka in på hotellet som tillhörde nöjesparken.
Det var en leksakstillverkare som i mitten på 1950-talet kom idén med det som vi idag känner som LEGO. Det blev ingen omedelbar succé eftersom vi på den tiden såg ner på plast leksaker. Trägen vinner dock och bitarna fick framgång och kunde börja gå på export, först till Sverige och Norge. Nu tog succén fart och 1968 öppnades Legoland i Billund som var tillverkarens hemort. Legobitarna gick ut över hela världen och nu kunde vi bygga färdiga modeller som kom i paket med alla bitar.
Lego fick stora ekonomiska problem i början på 2000-talet. Datorn blev en mer intressant leksak än plastbitarna och Lego genomgick stora förändringar. Delar av Legoland såldes ut till amerikanska intressen och blev en nöjespark mer än en Lego utställning. Lego började sprida sin verksamhet och det tillkom datorprogram och kläder bl.a.
Det blev en lång dag då alla åkattraktioner användes och helst flera gånger. När tröttheten satt in var det också kväll och middag tillsammans. Sedan somnade vi alla gott.
Dag 5
Så tidigt det gick sprangs det in i parken för att ingen tid skulle förfaras, utan den begränsade åktiden skulle nyttjas till sista sekunden. Det var en måndag och mindre besökare så här på vårkanten och alla attraktioner som var öppna, åktes. Även en roligt resa har ett slut och på eftermiddagen var det att packa in sig igen och styra kosan mot färjeterminalen och resan hem.
Strövtåg i historiska gränstrakter – Dag 1 – Kruså
Strövtåg i historiska gränstrakter – Dag 3 – Dybböl – Als – Gråstens slott