Gdynia
Det gällde att vara upp i god tid. Att inta den goda hotellfrukosten och sedan gällde det att få igång bilen. När detta var klart gällde det att komma i tid till färjan. Det gjorde vi. Längst ut i industrihamnen i Karlskrona låg den, som vilken färjeterminal som helst. Det som var slående här var hur vi påminns om historien hela tiden. Dels alla sjöbefästningar som skärgården är nersölad av men också detta berg av piplines som låg samlade på kajen.
Det har varit på nyheterna de senaste vintrarna, gaskriget mellan Ryssland och Ukraina. Det ena landet har anpassat sig till den nya verkligheten och vill ha betalt för sina varor och det andra landet vill ha kvar det gamla sovjetsystemet när gasen kostade ingenting. Ryssland stänger av gasen för uteblivna betalningar och Ukraina vägrar skicka gas till Västeuropa och där fryser mäniskor ihjäl för de kan inte värma sig. För att undvika beroendet av Ukraina håller Ryssland och Tyskland på att bygga en gasledning från Sankt Petersburg till Pommern i Tyskland via Östersjön. Det var materialet till dennna ledning som låg på kajen i Karlskrona. Så påtaglig kan alltså historien vara.
Vi körde ombord och installerade oss vid ett bord i en bar. Det var en nio timmars båtresa så det var bara att ta till de tidsfördriv som fanns, titta på havet (tack och lov var det en lugn, solig men disig dag), läsa en bok, prata, äta massäck, sova, gå på upptäcksfärd, handla i båtshopen och andra tilltag. Dagen gick och det var väldig få båtar som passerade vår färja. Dessa vatten i södra Östersjön är annars förädiska. Det var här som färjan Jan Heweliusz kantrade en orkandag i januari 1993. Det var också i dessa vatten som tyska civila försökte komma undan den framryckande röda armén i Andra världskrigets slutskede.
Det började dyka upp land i väster och det kunde bara vara halvön Hel och vi lämnde den bakom oss när vi fortsatte in i Gdanskbukten. En gir åt väster och färjan gled in i hamnen i Gdansk eller Gothaven som det tyska namnet på staden är. Det var slående hur mycket fratygstrafik som hamnen måste ha med tanke på antalet kajer och lyftkranar som stod runt om i hamnen. Vi körde längst in och där kunde vi ta ut bilen ur fartygets innandöme. Redan på kajen blir vi stoppade av polisen. Det var ett alkotest! Nu kunde vi fortsätta och GPS:s kordinaterna var inställde på den lilla byn Rekowo Górne.
Rekowo Górne
Det var en lite traditionell lantbruksby på den polska landsbygden och innehöll egentligen ingenting förutom 1000 invånare och ett slott som nu var ombygt till hotell och ett mycket stiligt sådant också. Det blev vårt nattläger den första natten i Polen.
Södra Östersjön – Dag 1 & 2 – Karlskrona
Södra Östersjön – Dag 3 – Gdynia – Rekowo Górne
Södra Östersjön – Dag 4 – Marlbork/Marienburg – Westerplatte – Sopot
Södra Östersjön – Dag 5 – Hel – Oliwa
Södra Östersjön – Dag 6 – Leninvarvet – Gdansk/Danzig
Södra Östersjön – Dag 7 – Greifswald
Södra Östersjön – Dag 8 – Peenemünde