Bryggan i Bergen som med sin karaktäristiska Hansaarkitektur har blivit ett av UNESCOs världsarv.
Vi skulle upprepa succén från Trondheim och ta bussen från hotellet till staden. Vi hade kollat att det gick bussar och enklaste sättet var att köpa ett Bergenkort för 24 h. Det gick inte så bra igår och det fungerade inte idag heller. Ett hotell som har slut på turistbiljetter mitt i juli månad i ett turistland. Det är inte kvalitet.
Utan våra bussbiljetter gick vi till busshållplatsen som vi hittade enkelt, bussnumret fanns på tidtabellen och vi gjorde ett misstag, vi kollade inte vad hållplatsen hette utan satte oss på bussen när den kom. Vi for in till centrala Bergen. Bussen skulle gå till centralstationen, så långt var vi med men inte på den lokala geografin, vi borde gått av en hållplats innan. Nu fick vi i stället åka spårvagn i Bergen och det var Keolis som körde den. EN hållplats är mer än ingenting. Väderprognosen hade lovat uppehåll hela dagen och det trodde vi på. Inte bra. En av de första saker du hör om Bergen är att det alltid regnar. Nu hade vi hoppat över paraply och andra saker som är bra mot regn, och regnade gjorde det. Det var en läxa den hårda vägen. Uppehåll i Bergen betyder att det regnar lite. Vi hoppade fram mellan vattenpölarna och regndropparna till Turistbyrån. Fick våra biljetter och tog oss vidare till Fiskmarknaden.
Fiskmarknaden
Fiskmarknaden i Bergen ligger mycket strategiskt längst in i turisthamnen. Det består av bänkar på gatan som är uppblandade med kök och fiskdiskar. Här går att handla och ta med eller att sätta sig ner under tälttaken. Här finns det fisk och charkuterier, valkorv smakade vi på, korv av ren, älg, ja allt som på något sätt tillhör Norge. På vägen hem handlade vi laxsmörgåsar av några från Spanien, tror vi, Det blev ett härligt göttebosskt tjöt, fast på engelska. Det var nästan ingen norrman som stod i bodarna. En turistattraktion.
Hakonhallen igen
Vi tog oss rakt förbi världsarvet Bryggan i Bergen och fortsatte mot en komplex längre ut i hamnen som kallas för Bergenhus. Det första vi såg var Rosenkranstornet. Det är en av flera byggnader som ligger på den gamla kungsgården från 1100-talet. Vi fokuserade på Håkonhallen, inte den som vi vann OS-guld i ishockey i, byggdes i mitten på 1200-talet åt kung Håkan Håkansson. Det var innan vi spelade ishockey. Över åren har byggnadens funktion förändrats och på 1600-talet var det sädesmagasin. På 1800-talet var det starkt förfallet och restaurerades. Nästa restauration gjorde efter Andra världskriget. i augusti 1944 fattade ett holländskt fraktfartyg eld och de 120 ton ammunition ombord exploderade. Ankaret till fartyget hittades senare 3 km bort och 400 m upp på berget. Det var en riktig smäll. Över 150 personer omkom, nära 5000 skadade. 131 hus förstördes och över 100 fick senare rivas eftersom de var så skadade. Håkonhallen blev i det närmaste förstörd. Rosenkranstornet lika så och det som idag är världsarvet Bryggan fick omfattande skador. Vi tog vårt Bergenpass och gick in och tittade på hallen. Arkitekturen i den restaurerade byggnaden andas nordiskt 1950-tal. Det finns en nedervåning, för att mindre grupper, eller för att avsluta en större middag med kaffe. Vi gick också upp i den stora bankettsalen. Den används till kunglig representation och till musikevenemang. På ett litet podium finns ett honnörsbord uppställt och det framgår mycket tydligt vilket som är kungens plats. Vi tog oss vidare. Efter en fika började vi gå tillbaka in mot stan igen och nästa attraktion som det gick att komma in på med Bergenpasset var Bryggans museum.
Bryggans museum
Bryggans museum hänger intimt ihop med världsarvet Bryggan. Tyvärr brann delar av Bryggan 1955 och då passade arkeologerna på att gräva ut området. Det är fynden från detta som presenteras på museet. Själva museet ligger precis på platsen för branden och byggdes 1976. Entrén ser ut som entréer ska göra så det var inget speciellt med det. Vad som var lite speciellt var det som låg till vänster när vi kom in. Det var långa ramper, nästan i hela museets längd, som förde tankarna till modern dansk arkitektur. Vi tog en ramp ner i källaren och tittade på utställningarna om allt de hittat under det arkeologiska arbetet. Fram växer bilden av en medeltida handelsstad. Själva grund tanken med staden från Hansatiden är slående lik det som vi redan sett i Hedeby och i Sigtuna. Kanske inte så konstigt eftersom handeln hade samma principer under vikingatiden som under den sena medeltiden. Skillnaden var omfattningen på handeln och storleken på husen. Det var helt enkelt modernare även om vi med dagens mått mätt tycker att det är gammalmodigt. En stor del av huset, hade ena gaveln med panoramafönster, ut mot det som tidigare varit en del av Bryggan. I den delen fanns de gamla grunderna som grävts ut bevarade och ljuset som kom in genom fönstren skulle kanske med arkitektur termer kallas för det nordiska ljuset. På mellan etaget fanns ett litet fik och en utställning av något som vi har väldigt lite av i Sverige, om ens något. Det var träbitar, träpinnar med runor inristade. En typisk pinna berättade att; ”Gyda säger att du ska gå hem” SMS för sjuhundra år sedan. Och ett bekant meddelande om att gubben inte ska sitta på krogen. I Norge har det hittat en bra mängd av dessa runpinnar medan de i Sverige är i det närmaste okända, å andra sidan har Sverige rätt många runstenar medan de i Norge är få. Det ställer frågor som kanske inte går att svara på; Varför tar sig runorna så olika uttryck i ett kulturellt lika område? Borde det inte funnits influenser mellan områdena? På det översta etaget visades fotografier från Bergens historia och de bränder som härjade i norska städer liksom de har härjat i svenska städer, vid samma tid. Det var dags att gå till någonstans att äta och varför inte på bryggan i världsarvet.
Världsarvet Bryggan
Världsarvet Bryggan i Bergen visar på ett unikt sätt hur den gamla handeln fungerade i tidstypiska och delvis autentiska hus. Intrycket var nog att Bryggan är ganska moderniserad. Den har brunnit några gånger, tyskarna sprängde delar av den i en ammunitionssmäll och huset hade helt klart en modernare standard än på Hansatiden. Vi tog en promenad i gränderna och gick in några turistfällor och spenderade några kronor där. Det var inte de överpriser som vi hade antagit utan de var normala, vilket med dagens norska kurs inte gjorde några stora hål i plånboken. Det har byggts i ett modernt affärshotell mitt i området men det har fått en arkitektonisk stil som passar in. Hela området är uppbyggt som ett gammalt Hansaområde, med lager och affärer nere vid vattnet och hantverkare lite längre upp i backen. Särskilt smederna fick hålla sig undan för att deras heta ässjor inte ska sätta fyr på de tjärade träkåkarna. Nu var Bryggan målat i glada färger, men när de begav sig var det säkert bruna av tjäran. Det var mysigt att vandra runt i det ganska lilla området men det gav den känsla som det var meningen att det skulle förmedla och fortsätta att förmedla för kommande generationer. Som flera gånger tidigare i historien så hade strandkanten flyttats ut i vattenlinjen och dagens brygga låg 30-40 meter från dagens kajkant. Sakta fortsatte vi in mot Bergen och ännu en turistattraktion som är samlad på ungefär samma ställe.
Linbanan Flöyen
Vågen heter den vik där Bryggan ligger och i nordöst ligger ett berg som heter Flöyen. För att komma går det att åka en bergbana uppför sluttningen till en utsiktsplats. Det gjorde vi. Det går brant uppför och väl uppe på toppen är utsikten mycket fin. Från cirka 300 meter över havet gick det att se mycket av själva Bergen. Den centrala staden låg framför oss som en förstorad karta och förorterna gick att se. I det allt mer uppklarnande vädret kunde vi även skönja den öppna Atlanten. Utsikten över hamnen var förstklassig. Det var som en levande radar. Hurtigrutten kom in från höger och la till vid kaj, bara för att två minuter senare få en bunkerbåt vid sidan som tankade marindiesel för de fortsatte färden. En av alla dessa kryssningsbåtar, en tysk, låg i nästa hamn och vi kunde även se ett mindre vitt fraktfartyg med blå dekorationer stäva in. Det var samma fartyg som vi sett i vattnet utanför Atlanterhavsvägen och i Ålesund. Kul att träffa gamla kompisar på resan! Kikaren som vi släpat med på hela resan kom väl tillpass och gav valuta för allt släpande! Även en bra utsiktspunkt tär på krafterna och det var dags att tänka på nedfärden och hemfärden. Lass efter lass av kryssningsbåtsturister kom upp med Bergbana och det borde vara från den båt vi sett. Det var i alla fall samma namn på båten och på guiderna.
Bergen
Staden grundades i mitten på 1000-talet när kungen flyttade sin kungsgård, där Hakonshallen ligger idag. Handeln med torkad fisk utvecklades, fisken som exporterades till Europa eftersom kött inte fick ätas under fastan. Fisk räknades inte som kött. Hansan tog över handeln allt mer under 1300-talet och dominerade handeln. När danskarna närmare 1500 växte sig starkare så ville de minska Hansans makt. Det är värt att notera att det var Hansan som finansierade Gustav Vasas uppror mot danskarna på 1520-talet. Handel på Bergen växte och staden skulle bli den största norska staden till en bra bit in på 1800-talet. Detta sedan staden nästa förstörts i en brand i början på 1700-talet och hamnat lite i bakgrunden. Det var först i samband med Napoleonkrigen som Bergen återtog sin position med handeln. Staden klarade övergången från segel till ånga mycket bra. Skeppsfarten med den nya tekniken utvecklades också och det var från Bergen som den ganska stora norska handelsflottan utgick. Vid sekelskiftet 1900 kom elektriciteten till staden och industrin kunde börja utvecklas. 1916 brann staden och det blev till att börja om och 1944 exploderade staden. Bergen är idag den näst största staden i Norge efter Oslo. Vi for till hotellet och käkade våra inköpta mackor med marint tema. Det blir en lång resdag i morgon också.
Paa tur i Noreg – Dag 1 – Steneheds gravfält – Blå-gröna vägen – Olsborg – Naverstads gravfält – Älgafallet – Fredrikstens fästning – Höytorps Fästning – Eidsvoll – Eidsvolls Jernverk
Paa tur i Noreg – Dag 6 – Åndalsnes – Trollstigen – Geiranger – Jotunheimen – Urnes stavkyrka