Göteborgsattraktioner dag 16 – Saltholmen

Saltholmen

Coronaviruset har tagit världen i ett järngrepp och det som vi kallar ett normalt liv har fått en annan normalitet. Vi sitter hemma och jobbar, pratar med kollegorna på Skype, Teams eller i telefonen. Elektroniken har satt oss ännu mer vid skärmen och gränsen mellan arbete och fritid blir än mer flytande. Det sociala livet blir inskränkt till telefonsamtal. Den normala träningen är inställde eller så avstår vi från den för att inte utsätta oss för onödiga risker. Det lilla halmstrå av normalitet som återstår och som vi kanske inte utnyttjar så mycket som vi borde är att promenera.

Det har blivit flera promenader på kända och nya stråk. Ibland tar erfarenheten slut och då kan det vara bra att ha fantasi så får man chansa. Saltholmen. Det är därifrån som båtarna till södra skärgården har sin terminal och det var dit som vi siktade att ta oss denna soliga men lite vinden kalla denna långfredag. Parkering är en utmaning när det gäller Saltholmen. Öborna har önskemål om bil men får inte ta med sig dessa ut på öarna, i alla fall inte varje dag, så de ganska få ytor som finns tar hand om den delen. För oss ”turister” finns det inte många platser. För att ta det säkra före det osäkra så verkade Långedrag vara en bra plats att ställa bilen. Det var för promenadens skulle som vi kom hit och då var Saltholmen bara två hållplats stopp borta, ett väldigt bra avstånd tyckte vi. Sagt och gjort vi tog bilen och körde det fastställda avståndet i en Cornonagles trafik. Det var däremot var inte parkeringen Coronapåverkad. Den var full, i alla fall Saltholmsgatan och Vikebacken. Däremot var Talattagatans parkering frikostig med lediga platser. Göteborgs stadsparkering var inte sena att kräva in sin avgift.

Vässingsö

Man lär sig något nytt varje dag och det ”alltid” varit Långedrag visade sig att det var inte det. Nu var det inte långt till den välkända plats och det kommer nog även i fortsättningen att heta Långedrag även om området som vi parkerat på tillhör Vässingsö.

Hade det varit för ca 150 år sedan så hade vi ställt bilen, om den fanns då, i Ördraget eller Plamsundet. Det var Hinsholmskilen som gick här och Vässingsö var verkligen en ö. Sundet är numera utfyllt för att hantera den moderna staden. Det var en ganska naturlig kant där husen låg och det var inte svårt att se var kanten på Vässingsö hade gått. Vi tog oss upp till gatan och tittade snabbat på spårvagnshållplatsen Långedrag och så följde vi spåren rakt söder ut. Området som vi passerade var lite av grosshandlarvillor från tidigt 1900-tal. Det är också här som några av de dyraste bostäderna i Göteborg finns. När vi kollade så fanns det inget till salu i det område vi gick. Enklare villor inom området Långedrag, som detta tillhörde, började på 8 miljoner. Där vi gick får vi nog gissa på att ett minimum är ca 10, om det räcker. Svårt att veta för det har inte registrerats några slutpriser här ut på över ett år. De som bor här verkar trivas.

Så tog vi raska kliv framåt på de ganska smala gångbanan och tog en del av cykelbanan också. Det är smalt men ändå tillräckligt med plats. Bilar och spårvagnar delar gatan med varandra och då blev det en rimligt bred gång och cykelväg över. Vi gick till nästa spårvagnshållplats som heter Roddföreningen.

Saltskär

På Saltskär ligger idag Göteborgs Roddförening. Den bildades 1879 och är Sveriges äldsta roddförening. Platsen som en gång säkert var mycket bra är idag sorglig inklämd i Hinsholmskilen och den småbåtshamn, men plats för 1500 båtar som ligger på den östra sidan. Rodd var något som västkustborna har sysslat med sedan den dagen som det uppfanns en åra och det är idag omöjligt att säga när detta skedde. Den moderna rodden kom till Sverige via Storbritannien och det var också britter som drev de första roddklubbarna i Göteborg. De var kanske inte inriktade på tävlingsrodd utan mer att rekrationsrodd. Göteborgs Roddförening satsade mer på tävling. En av de tidigare deltagarna i föreningens båtar var Vicktor Balck, den svenska idrottens fader. Han har vi stött på tidigare på våra resor, när vi besökte Sannahed där han arrangerade den första friidrottstävlingen 1881. Det finns inte så mycket att hitta om Roddföreningens historia och kanske beror det på att föreningens hus på Saltskär brann ner under Andra världskriget.

Vi tog chansen, att promenera ut till Saltskär på den hängbro som går över det vattnet till Roddföreningens hus. Väl där var vi noga med att hålla avstånden till andra enligt folkhälsomyndighetens riktlinjer om social distansering. Vi kunde också få en bättre vy över bron som, enligt vad som hörts tidigare var en modell som byggdes för att testa lite inför byggandet av Älvsborgsbron. Den historien har kanske inte ifrågasatts så där mycket men inför att detta skrivs ner så var det läge att söka lite mer information om brobygget. Älvsborgsbron invigdes i november 1966 efter att bygget hållit på i tre år. Den konstruerades av professor Sven-Olof Asplund på Chalmers. På sommaren 1966 skickade Asplund ett brev till Roddföreningen där han föreslog byggandet av en ny bro ut till Saltskär. Den står kvar än idag och det är den som vi gick på när vi tog oss ut till ön och tillbaka. Det var kanske inte en test inför byggandet av den riktiga bron men väl en anpassad kopia där arkitektoniska drag går igen.

Så var vi tillbaka vid Saltholmsgatan igen. Mittemot vägen ner till Roddföreningen ligger en gata som heter Ängholmsgatan och den leder ut till Ängholmen som är en annan del av detta område. Den tänkte vi besöka på tillbakavägen. Nu blev det till att taktfast marschera den sista biten ut till Saltholmen längs spårvagnsspåret.

Saltholmen

Jag var inte gammal när Saltholmen första gången nämndes. Farfar passade på att varje lördag bada på Saltholmen, det är i alla fall minnet, efter så många år. Om det var varmbadhuset eller kallbadhuset, vet jag inte, men vi kunde se först kanotföreningen som bildades 1911. Sedan ligger varmbadhuset. Det ser nyrenoverat ut i vitt trä som glänser i solskenet trots det lite kalla vädret. Det är idag kontor och festlokaler. Det invigdes 1908 av en man som vi redan hört talas om på den här resan Viktor Balck. Han passade även på att tillsammans med sim truppen till OS i London 1908 inviga kallbadhuset ett par stenkast bortanför varmbadhuset. Det kunde vi inte se där vi gick längs spårvagnsspåren.

Aktiebolaget Långedrag

1903 bildades aktiebolaget Långedrag. Bakom bolaget fanns inflytelserika Göteborgs familjer som Pripps och Lyckholms, båda bryggare. Syftet var att sälja tomter i området och att bygga vägar och badanläggning. Turismen och det osedliga gemensamhetsbaden hade börjat sprida sig. Ungefär samtidigt utvecklas Mölle till en turist badort, kanske sneglade man på detta. Mölle är en plats som vi besökt på våra tidigare resor. Det gick trögt för bolaget, läget ansågs inte tillräckligt attraktivt. För att förändra förutsättningarna så ansökte man om att få bygga en järnvägslinje mellan, stadsgränsen, vilket var Kungssten och Långedrag. När tillstånden var klara sålde bolaget banan till staden och 1907 var det klart med trafik till Saltholmen. Det är nu som man bygger en bank över sundet och binder ihop fastlandet med Vässingsö och där med blev ön Saltholmen, halvön Saltholmen.

Vi har tidigare besökt Göteborgs spårvägsmuseum. Där kunde vi läsa om den vagnhall som fanns i Långedrag och det var den som vi tog sikte på. Den är renoverad och ligger inklämd längs bort på en parkeringsplats, med den bohuslänska graniten som närmsta granne. Mitt minne från många år tillbaka var att det fanns spårvagnsspår som gick in i huset men dessa är nu borta. Dörrarna utformning antyder att det kan röra sig om spårvagnar som skulle kunna åka in där. Det är inte lätt att få fram uppgifter men det skulle kunna vara så att det idag är garage för öbornas bilar.

Vi valde att ta oss upp på själv Saltholmsberget för att titta på utsikten. En väl använda promenadstig tog oss upp för sluttningen och det gick att se att här har det legat ett hemman. Det kan inte ha varit några rika tegar i detta vindpinade landskap. Det som vi uppfattande som en lite trädgård låg nedan för den sista sluttningen upp till toppen och i lä för vindarna. Även om det inte fanns några rester av en husgrund så fanns det en lite gärdsgårds mur och träd som definitivt inte är naturliga i landskapet men som boende gärna planterar runt sitt hus. Vi såg vatten reservoaren som tog vara på färskvattnet om kom och sparade det till torrare tiden. Vi kunde jämföra lite med vattentäkten på Tunåsen, norr om Uppsala, men detta var för ett hushåll, inte för en hel stad.

Väl uppe på toppen var det en gigantisk utsikt över Västerhavet och inloppet till Göteborg. Det var inte varmt och vinden som kom farande i lagom takt var nerkylt på sin resa över det fortfarande kalla havet. Men vilken utsikt. Vilken utsikt. Vi hittade resterna av en rund, troligtvis huskropp som rivits. Grundstenarna var kvar men inte mycket med. En trappa ledde ett par steg upp och det var inte av nyare datum. Det var inte lätt att gissa vad det kunde vara. Letande på nätet gav ingenting, inte ens på Riksantikvarieämbetets kartor över fornlämningar i Sverige, så det får blir ett litet mysterium tillsvidare. Vi stannade kvar så länge vi kunde innan vindens kylande effekt gav oss anledningen att söka lä och dra oss tillbaka. Färjeterminalen stod inte på programmet idag men utanför hade en bagare ställt upp en vagn med varor som såldes. Då vi behövde lite energipåfyllning satte vi in ett åtgärdsprogram för ett småföretag som brottas med konsekvenserna av coronan i ekonomin. Typiskt nog en timma innan dagens färska bröd och bullar skulle komma…

Med vår ny anskaffade matsäck drog vi oss tillbaka till längs Saltholmsgatan till baka till Roddföreningen. Väl där svängde vi av i motsatt riktning in på Ängholmsgatan.

Ängholmen

Det blev lite annorlunda, när vi kom in mellan bostadshusen. Det gick snabbt att konstatera att prisnivån här uteslöt direkt hyror anpassade till nyanlända. Det fanns en gångbana som idylliskt slingrade sig under välutvecklade trädkronor som en härlig sommar dag skulle ge fantastik svalka. Här i lä och med tennisbanan åt babord, vi trots allt i skärgården, så fanns det ett par picknick bord i solen. Vi stannade till och plockade fram vår nyinskaffade skaffning, slog oss ner och lät oss väl smaka njutande av solen. När vi var klara tog vi oss ut på den sista sträckan innan vi kom fram till Ängholmen. Husens priser steg exponentiellt ju närmare vattnet vi kom. Svårt att veta prisläget, eftersom inget är till salu, mer eller mindre. Det sista huset på styrbordssida var något som var dyrt och naturligtvis snyggt och stilrent.

Bron till Ängholmen var en enfilig, träbro. Den hade en bom så att inga obehöriga bilar skulle ta sig över. Vi gick söderut när vi väl kommit över till ön och tittade på de restaurerade grosshandlarvillorna. Ön är inte stor och vi fick snart vända tillbaka. Istället för att gå tillbaka över bron så gick vi norrut något hundratal meter till småbåtshamnen, nu är det inga små båtar som ligger här under sommaren men just idag var det ganska tomt. Säsongen har inte börjat än. När vi kom fram till varvet öppnade utsikten över Skandiahamnen upp sig och det var en riktigt bra vy vi fick. När vi sedan slängde en blick åt nordöst så gick det att se kanonrören från Oscar II:s fort stå parad mot en eventuell fiende på väg Göteborg. Vi besökte fortet för ett par år sedan.

Det var dags att gå tillbaka till Talattagatans parkering och hämta fordonet och ge sig hem. Det var en bra och trevlig promenad och det skulle gå att göra om den en annan dag för det finna minst lika mycket att titta på när vi kommer tillbaka, nån gång kanske.

 

Göteborgs sidan

Göteborgsattraktioner – Dag 1 – Aeroseum

Göteborgsattraktioner – Dag 2 – Göteborgs stadsmuseum

Göteborgsattraktioner – Dag 3 – Residenset

Göteborgsattraktioner – Dag 4 – Färjenäs och Karl IX:s Göteborg

Göteborgsattraktioner – Dag 5 – Ragnhildsholmen

Göteborgsattraktioner – Dag 6 – Volvomuseet

Göteborgsattraktioner – Dag 7 – Stora Katrinelund

Göteborgsattraktioner – Dag 8 – Hisingsbron

Göteborgsattraktioner – Dag 9 – Fredrikhamns skans

Göteborgsattraktioner – Dag 10 – Drottning Hackas grav

Göteborgsattraktioner – Dag 11 – Oscar II fort

Göteborgsattraktioner – Dag 12 – Remfabriken

Göteborgsattraktioner – Dag 13 – Göteborgs spårvagnsmuseum

Göteborgsattraktioner – Dag 14 – Kortedala museum ”Två rum och kök”

Göteborgsattraktioner – Dag 15 – Botaniska trädgården

Göteborgsattraktioner – Dag 16 – Saltholmen

Göteborgsattraktioner – Dag 17 – Kvibergs kyrkogård