Seglats på Östersjön – dag 12

Utsikt från hyttfönstret på morgonen på väg in i Köpenhamn.

Inseglingen till Köpenhamn

Klockan ringde tidigt. Hytten skulle lämnas senast kl. åtta och vi hade samling av avstigning 10:30. Väskorna hämtades i natt och finns någonstans i land när vi går av senare. Hytten ska gås igenom och vi ska göra oss i ordning för den sista måltiden, frukost ombord. När vi drar undan gardinerna till hytten så ser vi strax land och efter lite sökande på internet, som återigen fungerar, så befinner vi oss utanför Dragör. Eftersom vi har en hytt som ligger knappt fem meter över vattenlinjen så blir det mäktigt när de mötande fartygen kommer nära, de blir gigantiska i vårt perspektiv.

Frukosten startade upp när vi kom men det var gott om passagerare och fler kom när vi satt och åt. Från däck nummer 13 är det en vida utsikt och vi passerade rätt under inflygningen till Kastrup. Vårt fartyg passerade mellan Saltholm och Pepperholm, vilket gör att vi körde över Öresundstunneln och inte under bron. Vi kunde följa Poesias väg norrut och se ett par kryssningsfartyg i Nordhamnen. Vi tittade över våra möjligheter att ta oss från Köpenhamn till Falkenberg. Det gick inte med Hallandstrafikens app. Öresundståg skulle ha en hel del pengar och till slut visade det sig att Skånetrafikens app nog fungerar även om det är utanför deras område. Ett tåg i timmen går det från Nörreport som är närmaste station på den sträcka som vi ska åka.

Det blir ett par timmar att slå ihjäl ombord på båten. Officiell ankomsttid är 9:15 på morgonen och då har vi rest i ca 39 h och gjort över 660 nautiska mil eller drygt 120 svenska mil. En snittfart på drygt 30 km per timme. Så lämnade vi vår flytande lilla stad och satte fötterna på fast mark. Dagens fartygsteknologi har gjort mycket för att ta bort det nackdelar som en seglats på ett hav har. En gång är minnet vi har av att ha gungat lite och det var i samma område där Estonia sjönk. Vi hade inga bekymmer med några sjöben och kunde snabbt hämta våra väskor som stod i prydliga rader efter de färgkoder som vi fått för embarkeringen. Sedan var det att hitta en taxi och det gick det med. Vi fick tag i en trevlig danska i övre medelåldern som med ett dejligt smil tog hand om våra väskor och körde iväg med oss mot Nörreports station. Vi pratade om lite av varje och det var en dejlig tur där vi utbytte semester erfarenheter.

Åter i Sverige

Nörreports station var ett litet gytter och med långa trappor och väskor som väger lite så var det inte helt enkelt att ta sig till rätt plattform. Den i sin tur var nästan otrevligt smal men vi hade tur. Det var inte så många minuter kvar till det tåg som vi ville åka med skulle komma. Rätt app applicerades och för en god summa pengarna mindre hade vi biljetter till Falkenberg. Vi hade av någon underlig anledning, återigen lyckats ockupera hundkupén. Det gjorde att vi fick ett trevlig möte med ett par från Skåne som verkilgen tog hand om sin lilla hund. De hade satsat på ett andra förhållande lite senare i livet och deras gemensamma projekt var deras hund. Det var lite rörande att se att de hade en hundväska, packad med allt som behövdes med ett husdjur på resa, lite som vi själva hade den yngre generationen var i den åldern att förnödenheter behövdes. Han hade gjort en vattenskål för den lille vovven genom att ta en plastkopp, en sådan där som man kan vika mer för att få den lika stor som en hockeypuck, och kapat bort överdelen vilket gav en perfekt skål till hunden. Det gick av i Helsingborg och andra passagerare gick ombord. Tåget blev mer än fullt på sin resa från Skåne och norrut genom Halland. Det fanns gott om supportrar till HIF som var på väg till Falkenberg och kvällens allsvenska match mellan lagen.

Väl framme i Falkenberg blev vi hämtade av svärföräldrarna och så for vi direkt till en uppvaktning av nioåring innan det var dags att ta sig till kvällen nattläger. Nu var vi trötta och fulla av upplevelser av resan på Östersjön.

Dag 1 – Svenska landskapsgränser – Hunehals – Vårdkaseberget – Hanhals kyrka – Li Gravfält – Kolerakyrkogården i Fjärås – Fjärås Bräcka – Korv och mos i Fjärås – Ölmevalla kyrka – Gamla Varberg – Trönningenäs väderkvarn – Sommartrafiken – Simstadion i Varberg

Dag 2 – Morup – Radiostationen Grimeton – Ernst Alexandersson – Världsarvet Grimeton – Varbergs fästning – Hallands museum – Hallands historia – Kulknappen – Bockstensmannen – Fästningsmurarna

Dag 3 – Falkenbergs station – Malmö – Lindängsbadet – Pildammsparken

Dag 4 – Lund – Domkyrkan i Lund – Astronomiska uret – Lunds Universitets historiska museum – Lindängsbadet igen

Dag 5 – Tågresa till Köpenhamn – Fröken Barnes källare, igen! – Nordhamnen – MSC Poesia

Dag 6 – Schwerins järnvägsstation – Schwerin – Delade länder – Kriget 1870-71 – Risken för terrorattacker

Dag 7 – Nordlig seglats på Östersjön – Gotland

Dag 8 – Stockholms skärgård – Fotografiska museet – Gamla stan – Vasa museet – Regalskeppet Vasa – Konserveringen – Krigföringen – Utvecklingen av museet – Nordiska museet – Strandvägen – OS i Stockholm 1912 – Avresa från Sverige igen – Oxdjupet – Furusund och Kapellskär

Dag 9 – MS Estonia – Bengtskär – Tallinn – Eppingi torn – Toompea – Tallinns domkyrka – Alexander Nevskij katedralen – Estniska parlamentet – Rådhustorget – Rådhus apoteket – Lunch med underhållning – Estonia monumentet

Dag 10 – Nyenskans och Gazprom – Sankt Petersburg – Peter-Paulfästningen – Pansarkryssaren Aurora – Marknaden – Uppståndelsekyrkan – Sankt Petersburgs stadshus – Sergej Kirov – Isakskatedralen – Rysk lunch – Eremitaget – Eremitagets guld rum – Kronstadt – Neva barrier

Dag 11 – Seglats hemåt

Dag 12 – Inseglingen till Köpenhamn – Åter i Sverige

Dag 13 – Halländska affärer