Påsk i Prag – dag 1

Målet för vår resa Prag. Hjärtat i Prag är borgen på toppen klippan.

Det var långa åtta timmar och lite till innan det var dags att be alla på kontoret att göra vad de ville för det skulle vi göra nu! Vi ville ju åka bort! Tog oss hem och organiserade det sista, packade fordonet som skulle ta oss från hemmet till handbollsturneringen i Centraleuropa. Vi hade införskaffat en kylväska för bilbruk för att testa lite hur vi kan utnyttja kylan till att förvara mat för en längre resa. Vi försökte vänta så långe vi vågade för att inte hamna i allt för mycket rusningstrafik men sedan bar det av söderut på den välbekanta vägen. Det blev en hysterisk resa. Långtradarna gaddade ihop sig i kolonner och i varje uppförsbacke så var det alltid en som skulle köra om en annan. De kom aldrig om i uppförsbacken där den ena kör i 70 och den andra i 72. De enda de lyckades med vara skapa kilometerlånga köer av bilister som ännu inte släppt vardagsstressen. De skapade en irritation som blev trafikfarlig. Tur att vi hade ett depåstopp inlagt. Det blev blev hos släkten som gärna köpte den yngre generationens lotter som finansierar den ideella ungdomsidrotten.

Efter ett litet välbehövlig vila och trevligt umgänge så fortsatte färden söderut. Den långa och sega vintern hade ännu inte gett vika överallt även om temperaturen hade tagit sig över nollan, nästan. Det var några plusgrader och regnet satte in lagom till att resan skulle börja. Vi fortsatte söderut medvetna om att våren kommit lite längre på vår destination med lite mer stadiga temperaturer på över 10 grader. Hallandsåsen tornade upp sig och vi klättrade över den och rullande ner mot den skånska slätten. Regnet hade övergått i snö och redan i mellersta Halland fanns det mer snö än hemma och vi brukar ha mest i vårt område. På de skånska slätterna var det tydligt att snö låg i något tjockare lager än vi sett på ett tag. Tidsmässigt låg vi väl till. Rederiet hade skickat SMS och meddelat att färjan var försenad med två timmar. Vi fortatte vår resa och i bra fart närmade vi oss den skånska huvudstaden Malmö. Med sikte på Köpenhamn och Trelleborg så var det enkelt att ta sig förbi staden och strax innan Trelleborg tankade vi och sedan var det att sätta värmen på bilen på högsta temperaturen. Med den isande vinden lyckades kylan tränga in och kyla benmärgen på oss.

Trelleborg

Trelleborg räknas som en av Skånes fem äldsta städer. Officiellt känner vi den danska staden från mitten av 1200-talet, men det finns en vikingatida Trelleborg. Sillfisket gav handels- och hantverkarstaden ett uppsving under medeltiden. Till slut blev Trelleborg en allvarlig konkurrent till Malmö och malmöborgarna gick till den danska kungen och klagade, vilket medförde att Trelleborg förlorade sina stadsprivilegier. Det bekymrade kanske borgarna men de fortsatte som vanligt fast det blev illegalt istället. 1658 blev Skåne svenskt och så även staden som vi befann oss i. Drygt 200 år efter att svensktiden inleddes byggdes en järnväg från Lund. Det kom strax innan sekelskiftet 1900 till en fortsättning på linjen när en färjeförbindelse öppnades mellan Trelleborg och Sassnitz på den gamla svensk ön Rügen. En ö som vi besökte för några år sedan. Vårt etappmål var hamnen i staden och vi skulle ta oss här ifrån med en färja men inte till Sassnitz utan till en annan svenskstad i Pommern, Rostock, som vi också har besökt. Klockan var sent. Temeraturn omänskliga noll och viden så stark att vi blev lite ervösa inför överfarten på natten. Möjlighten till en kort promenad valdes bort och istället blev vi sittande i bilen på kajen i väntan på att båten skulle gå. Vi drog över oss en jacka och så somnade vi gott i den obekväma bilställningen. Liv och rörelse och bilmotorer larmade om att det var dags att jag liv i den egna motorn och köra om bord på färjan.

M/S Skåne

Så var det dags att köra in bilen i M/S Skånes stora skrov. Det 200 meter långa fartyget beställdes 1997 av Sweferry av Astilleros Espanoles i Puerto Real i Spanien. Hon klarade inte besiktningen utan fick direkt byggas om under ett par månader innan hon 1998 kunde sättas in på linjen Trelleborg – Rostock. Två år senare köpte Stena Line upp Sweferry och rederiet döptes om till Scandlines. 2012 blev det Stena Line helt och hållet och M/S Skåne målades om i rederiets färger. Klockan två på natten, 2,5 h försenade, gav kapten order om att kast loss och fartyget gav sig ut på södra Östersjön. Det märkte inte vi för vi sov redan. Marschfarten är ca 17 knop och kanske är det något lägre under natten och i blåsten så att passagerarna får tid att sova ordentligt innan det är dags att bränna kilometer på den tyska autobahn.

 

Dag 1 – Trelleborg – M/S Skåne
Dag 2 – Autobahn – Sudetlandet – Prag
Dag 3 – Luziny – Astronomiska uret – Prague Handball Cup
Dag 4 – Pražské metro – Kobylisy – Pragborgen – Karlsbron – Det dansande huset – Tjeckisk matkultur
Dag 5 – Altron Krč – Heliga hjärtas kyrka – Vaclavplatsen – Jindřišská věž – Jerusalem synagogan-
Dag 6 – Boheminans 1905 – Kostel sv. Václava – Semifinal – Hemresan
Dag 7 – Genom Skåne och Halland